“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Thursday, November 20, 2014

Percaya

Kepercayaan asas dalam perhubungan.

Siapa sokong angkat tangan..^___^. Kesimpulan ini dibuat bukanlah atas dasar logik akal semata-mata, tetapi atas bukti berdasarkan pengalaman dan pendapat orang sekeliling. Ya, dalam setiap perhubungan atau ikatan yang terjalin, pasak utamanya ialah kepercayaan. Dalam komunikasi juga unsur kepercayaan ini merupakan unsur utama. Jika kita teliti, bagaimana sebuah komunikasi akan terjadi sekiranya pendengar tidak mempercayai apa yang diungkapkan oleh pembicara. Lihatlah betapa kuat sebuah kepercayaan dalam rantaian komunikasi dua hala antara individu.

Punca utama runtuhnya sebuah ikatan perhubungan adalah kerana hilangnya rasa percaya antara dua individu yang menjalinkan hubungan tersebut. Mana mungkin perasaan dalam hati akan mekar berbunga sekiranya saling tidak percaya antara satu sama lain. Rumusannya mudah, hubungan yang baik berasaskan rasa percaya.

p/s: Saya inginkan hubungan yang penuh rasa percaya..inshaAllah..akan berdua tidak lama lagi..^__^
       


sekadar mengingati...

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)