“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Tuesday, November 18, 2014

Pendamkan Selagi Mampu...

Lebih baik kain terendam,
Dari rosak terkena busa,
Lebih baik diam memendam,
Dari sakit meluah rasa..

Orang kata bukan semua perkara kita perlu luahkan atau kita perlu utarakan. Ada perkara yang perlu kita pendamkan supaya tidak mengganggu ketenteraman dan perasaan sesiapa. Ada bagusnya mengambil pendekatan berdiam diri atau tidak ringan mulut menceritakan sesuatu perkara kerana dikhuatiri perkara yang kita ceritakan itu akan disalahtafsirkan oleh si pendengar.

Ya, itulah pendekatan terbaik. Komunikasi dua hala yang terbaik ialah apabila si pendengar memahami dengan baik apa yang disampaikan oleh pembicara seterusnya dapat mentafsir perkara tersebut tanpa sebarang persoalan. Konflik dalam komunikasi akan timbul apabila si pendengar tidak dapat memahami dan mentafsir dengan baik apa yang cuba disampaikan serta membuat andaian (sangkaan buruk) kepada si pembicara. Natijahnya, pertengkaran atau masalah komunikasi akan wujud.

Kadangkala apabila kita cuba menjelaskan perkara sebenar, seringkali itu juga penjelasan kita disalahtafsirkan oleh si pendengar, maka dengan mudahnya persengketaan terjadi. Oleh itu, dalam situasi ini, pendamlah apa yang ingin dijelaskan agar tidak timbul sebarang konflik hanya kerana penjelasan tersebut.

Ini pendapat saya kerana apa yang terjadi sebelum-sebelum mengajar saya bahawa seboleh-bolehnya saya perlu diamkan diri atau pendamkan sahaja perkara yang mungkin boleh mencetuskan konflik antara saya dengan pihak yang mendengar. Memang hakikatnya sakit untuk memendam, tetapi sekiranya kesakitan itu mampu menguatkan ikatan yang terjalin (tidak kira dengan sesiapa pun), sebenarnya kesakitan itu amat berbaloi.

**akan kembali seperti dulu..menjadi pemendam..***


Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)