“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Tuesday, November 11, 2014

Penawar Hati...

"Dengan mengingati Allah, jiwa akan menjadi tenang..."

Itu janji Allah untuk setiap hamba-Nya. Ketenangan hati bukanlah boleh dinilai dengan wang atau harta. Jika itulah ukurannya, pasti ketenangan itu hanya diperoleh oleh golongan berada dan berharta, namun mereka yang kaya ini juga tidak mampu membayar harga sebuah ketenangan.

Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang mempunyai ketenangan itu. Ajaib bukan?..Hanya dengan menyebut dan mengingati-Nya, hati sesiapa sahaja akan tenang. Ketenangan paling tinggi ialah melalui solat. Kajian sains membuktikan bahawa, apabila manusia berada dalam keadaan sujud iaitu kepala berada dalam kedudukan terendah, darah akan mudah mengalir ke otak dan membolehkan jantung berada dalam keadaan stabil. Itu dari sudut sainsnya. Lihatlah, canggihnya Islam!

Berbicara tentang solat, kita hanya tahu solat fardhu yang dikerjakan 5 kali sehari, tetapi pernahkah kita menjadikan solat sunat sebagai rutin harian kita. Solat yang besar fadilatnya tetapi sering kita abaikan ialah solat sunat Dhuha. Oleh sebab solat Dhuha ini waktunya berada dalam waktu kita bekerja, kita meringankannya, sedangkan kekuatan Dhuha itu sebagai pembuka pintu rezeki tidak pernah kita ketahui.

Fadhilat Solat Dhuha

Solat Dhuha ini seelok-eloknya dikerjakan secara istiqamah iaitu, setiap hari kerana solat Dhuha ini mempunyai pelbagai kelebihan dan fadhilatnya yang besar. Seseorang itu akan memperolehi keampunan Allah SWT, murah rezeki dan ketenangan jiwa serta kehidupan.

  • Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW  bersabda: “Sesiapa Yang mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah nescaya akan diampuni dosanya olleh Allah sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan.”
 
  • Rasulullah SAW  bersabda:  “Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan ‘Dhuha’. Maka apabila  tiba hari kiamat kelak, berserulah (malaikat) penyeru: “Manakah orang-orang yang telah mengamalkan solat Dhuha; Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam syurga dengan Rahmat Allah.”   (HR At-Tabrani)

  • Rasulullah SAW juga bersabda dalam hadits lain dari Nuwas bin Sam’an,  “Allah berfirman: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat raka’at pada permulaan siang (Solat Dhuha), nanti pasti akan Ku cukupkan keperluanmu sampai ke petang harinya.”   (HR. Haklim dan Tabrani).
 
Maka, ingatlah, ketenangan hati bukanlah dengan berwindow shopping atau tidur sepanjang hari, tetapi ketenangan hati itu terdapat dalam rutin harian kita sendiri. Carilah kuncinya dalam setiap solatmu, pasti ketenangan itu yang kamu perolehi. Wallahu 'a'lam..


 



 
 

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)