“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Wednesday, November 12, 2014

Kasih Sayang Tuhan...

Subhanallah..Alhamdulillah..Allahuakbar..
Moga Allah merahmati anda yang membaca apabila mengalunkan tahmid dan zikir ini.

Allah bersifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim..terlalu banyak kasih sayang Allah untuk hamba-hamba-Nya. Saya titipkan contoh kasih sayang Allah dari sudut kecil dalam sisi kehidupan kita. Kita semua sebagai hamba-Nya terlalu banyak melakukan dosa sama ada besar mahupun kecil. Tetapi, Allah sangat Ar-Rahman dan Ar-Rahim kerana Dia tidak menghukum hamba-Nya serta-merta malah Dia memberikan peluang taubat kepada kita semua.

Saat kita ditimpa musibah (kesakitan), Allah menarik empat nikmat kita iaitu kesihatan, keserian wajah, kegembiraan dan dosa kita. Namun, setelah kita kembali sihat, Allah mengembalikan semula tiga nikmat kepada kita. Tiga nikmat?..Ya, hanya tiga daripada empat nikmat yang dikurniakan kepada kita. Allah memberikan semula nikmat kesihatan, keserian wajah dan kegembiraan. Tetapi Allah tidak mengembalikan semula dosa-dosa kita. Masya-Allah! Inilah kasih sayang Allah kepada hamba-Nya. Bayangkan sekiranya Allah mengembalikan segala dosa yang bertimbun-timbun itu kepada kita semula?Astaghfirullah!!tidak tertanggung kita, bahkan sekiranya diletakkan di atas gunung, nescaya runtuhlah gunung tersebut. Lihatlah betapa Allah menyayangi kita semua walau sebesar mana dosa kita terhadap-Nya. Kerana itulah, kesakitan itu dianggap sebagai penebus dosa-dosa yang lalu. Melalui kesakitan, kita kembali mengingati Allah dan mengharapkan Allah menyembuhkan setiap penyakit kita, tetapi apabila kita telah kembali sihat, kita tidak pula bersyukur atas segala kurniaan-Nya.

Ingatlah, kasih sayang Allah tidak pernah ada sempadannya. Dia tidak pernah meninggalkan hamba-Nya keseorangan tatkala hamba-Nya tergapai-gapai mencari pedoman. Allah itu Ar-Rahman dan Ar-Rahim.

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)