“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Thursday, November 13, 2014

Pintu Hidayah..

Sesungguhnya hidayah Allah itu hadir untuk mereka yang dikehendaki-Nya.

Benar. Ingatkah kita tentang pengislaman insan-insan kesayangan Rasulullah kecuali bapa saudara kesayangan baginda? Rasulullah s.a.w. memohon kepada Allah moga diberikan hidayah kepada Abu Talib untuk memperoleh sinar Islam. Namun, sehingga akhir kematian beliau, hidayah itu tidak diperolehnya.

Berbicara tentang hidayah, terpanggil saya untuk mengucapkan syukur dan kagum kepada seorang teman seperjuangan di menara gading. Sesungguhnya teman itu salah seorang daripada hamba-Nya yang memperoleh hidayah-Nya. Subhanallah!!. Melihatkan gambar-gambar yang dikirimkan melalui seorang teman yang lain, hati mengucap syukur dan bertahmid kepada-Nya atas kurniaan hidayah buat teman itu.

Sekiranya dulu, mengenali teman itu sebagai seorang yang sangat ranggi dan mengikut trend semasa, tetapi kini,hati menjadi sedingin ais melihatkan perubahan terbesar beliau. Bertudung labuh, berjubah dan berniqab sudah menjadi pakaian harian beliau. Mengalir air mata melihatkan teman yang pernah suatu ketika sebelum meninggalkan tempat itu, sempat beliau menitipkan pesan memohon agar saya mendoakannya supaya menjadi seperti saya. Namun kini saya yang rasa ingin menjadi sehebat beliau. Termalu kerana saya sendiri belum lagi melaksanakan niat untuk berniqab sebagaimana beliau.

Perubahan itu memerlukan istiqamah yang berterusan. Istiqamah itu sendiri bererti membuat sesuatu secara konsisten dan berterusan. Teman itu telah pun berisitiqamah dengan perubahannya. Saya?..hanya impian yang masih belum terlaksana. Kadangkala merasakan saya gagal melaksanakan impian untuk berubah kepada yang lebih baik hanya kerana kekangan mudah yang tidak mampu saya tepis walau seinci.

Sesungguhnya saya terlalu ingin kembali ke zaman dahulu. Betapa saya merindui zaman itu walaupun telah hampir sembilan tahun saya tinggalkan. Mungkin kerana bi'ah (persekitaran) saya kini bukanlah dalam kalangan mereka yang dahulu menjadikan saya tidak ampuh untuk meneruskan niat yang telah lama tersimpan rapi dalam kotak hati ini.

Namun, telah saya pahatkan niat itu pada satu garis masa yang apabila tiba waktunya, akan saya laksanakan niat dan terus beristiqamah seperti teman saya itu. Hanya doa dan kekuatan yang saya mohon dari Allah agar dikuatkan iman untuk terus cekal tanpa beralih ke belakang semula tatkala niat itu dilaksanakan dalam bentuk perbuatan pada satu masa yang bakal tiba itu nanti. InshaAllah..

Istiqamah itu memerlukan kekuatan iman dan akal untuk terus tegak pada paksi yang sama tanpa beralih walau seinci.



Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)