“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Friday, November 7, 2014

Ombak dan Pantai

"Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.."

Ungkapan yang biasa tetapi mendalam maksudnya. Bukan kerana unsur alamnya tetapi makna yang terkandung di sebalik apa yang terjadi pada alam itu.

Cuba tanya kepada pakcik-pakcik kerja nelayan atau keluarga yang tinggal berhampiran pantai, ada tak orang buat rumah betul-betul di tepi pantai? Pastinya tiada kan, sebab kalau kita bina istana pasir pun mesti istana tu akan musnah juga apabila ombak yang agak kuat datang menghempas pantai.

Begitu juga dengan kehidupan kita. Sekiranya kita tidak mampu menepis masalah yang datang kepada kita, biarlah kita beralih arah dan berhijrahlah daripada terus-menerus membiarkan diri ditimpa masalah yang sama. Ombak itu ibarat dugaan yang datang kepada kita, rumah pula ibarat diri kita. Sekiranya kita mampu mengharung dugaan itu, teruskanlah bertapak di situ. Tetapi jika kita tidak mampu berhadapan dengan ujian itu, fikirkanlah jalan terbaik.

Kesimpulannya, tiada siapa mahu dirinya terjebak dengan ujian tetapi tanpa ujian, manusia tidak akan matang dalam meneruskan kehidupan di atas bumi Allah ini. Allah tidak akan mendatangkan ujian kepada hamba-hamba-Nya melebihi kesanggupan mereka sendiri. Namun, sekiranya tidak mampu menghadapi dugaan itu, jangan sesekali mencari ruang untuk menjerumuskan diri ke dalam masalah tersebut.

p/s: Saya suka rumah yang ada pemandangan pantai. Subhanallah cantik!..tengok laut pun boleh dapat pahala..insha-Allah..

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)