“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Thursday, November 6, 2014

Dari kerana Mata..

"Keunggulan cinta dari sinar mata..."

"Dari kerana mata yang mempunyai kuasa..."

"Dari mana datangnya cinta, dari mata turun ke hati..."


Banyak yang kita dengar tentang mata. "Ainun" dalam bahasa Arabnya. "Eye" dalam bahasa Inggerisnya. Sesungguhnya kerana mata segalanya bermula. Dari mata juga timbulnya apa jua perasaan. Kerana mata itu jugalah mungkin kita bakal menjadi penghuni syurga atau pun neraka.

Kisah Si pemilik mata

Diceritakan kisah seorang sahabat bernama Hassan al-Basri. Hassan Al-Basri merupakan seorang pemuda yang tampan dan segak di kota Basrah. Beliau sering berjalan-jalan di sekitar kota Basrah kerana sangat suka dengan persekitaran kota tersebut dan penduduknya yang ramai.

Pada suatu, ketika sedang berjalan-jalan, Hassan Al-Basri terlihat seorang gadis yang cantik. Keinginan seorang lelaki yang ada pada pemuda seperti Hassan Al-Basri mendorong beliau mengekori gadis itu. Melihatkan perbuatan Hassan, si gadis berasa kurang selesa lantas bertanya kepada Hassan Al-Basri, "Adakah engkau tidak malu?". Hassan bertanya kembali, "Malu kepada siapa?". Gadis itu membalas, "Malu kepada Zat yang maha Mengetahui mata yang khianat dan apa-apa yang terlintas dalam hati."

Tertanam rasa cinta dalam hati Hassan Al-Basri terhadap si gadis itu sehingga dia tidak mampu mengawal nafsunya. Dia terus sahaja mengekori si gadis tersebut. Gadis itu kemudian berpaling sambil bertanya kepada Hassan, "mengapa kamu masih mengekoriku?". "Aku terpesona dengan pandangan matamu", balas Hassan Al- Basri.

Lantas si gadis membalas kata-kata Hassan Al-Basri, "kalau begitu, engkau tunggu di sini, nanti akanku kirimkan apa yang engkau kehendaki." Hassan Al-Basri tersenyum kerana beranggapan si gadis akan membalas rasa cinta sebagaimana rasa cinta di hatinya.

Tidak lama kemudian, datanglah seorang pelayan dengan bekas yang bertutup sapu tangan lalu dihulurkan bekas tersebut kepada Hassan Al-Basri. Ketika Hassan membuka sapu tangan itu, ternyata di dalamnya ialah sepasang mata. Pelayan itu berkata, "sesungguhnya tuan puteri telah berkata, aku tidak mahu mata yang membuatkan aku menjadi fitnah dan mempersonakan orang". Sebaik mendengar kenyataan daripada si pelayan, Hassan Al-Basri berasa gementar sehingga tegak bulu romanya dan memegang janggutnya seraya berkata, "Celaka engkau, sudah berjanggut tetapi tidak malu kepada gadis itu!"..Hassan pun menyesal lalu bertaubat pada saat itu juga sebelum pulang ke rumahnya dan menangis semalaman.

Keesokannya, Hassan pergi ke rumah gadis cantik itu dengan tujuan untuk memohon maaf atas keterlanjuran yang berlaku semalam. Setibanya di rumah itu, dia melihat pintu tertutup dan mendengar suara tangisan di dalamnya. Hassan Al-Basri bertanya kepada penduduk di sekitar itu dan mereka menyatakan bahawa pemilik rumah itu telah meninggal dunia. Hassan kembali ke rumahnya dan menangis menyesali perbuatannya selama tiga hari tiga malam. Malam itu, beliau telah bermimpi bertemu dengan gadis cantik itu. Hassan berkata kepada gadis cantik itu di dalam mimpinya, "Wahai gadis, maafkanlah semua kesalahanku padamu". Wanita itu seraya menjawab, "Sudah aku maafkan semua kesalahanmu kerana aku telah memperoleh kebaikan daripada Allah kerana engkau".

"Wahai gadis, berikanlah aku nasihatmu", kata Hassan Al-Basri. "Jika engkau engkau bersendirian, berzikirlah mengingati Allah, dan pada waktu pagi mahupun petang, beristighfarlah kepada Allah dan bertaubatlah kepada-Nya".

Mendengarkan nasihat gadis itu, Hassan Al-Basri mengamalkannya dan melaksanakan nasihat tersebut sehingga beliau menjadi ahli sufi dan sifat zuhudnya kepada Allah swt. Beliau memperoleh darjat yang tinggi di sisi Allah.

Kesimpulannya, dari kerana mata fitnah akan mula wujud. Dari mata itulah akan turun kepada lisan lalu berkembang dan berserakanlah fitnah tentang sesuatu perkara itu.

Bagi wanita, jagalah pandanganmu. Tundukkanlah selagi mampu engkau tundukkannya.

p/s: Teringin nak berniqab..moga hajat itu terlaksana selepas kaki menjejak tangga BM (baitul muslim)..

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)