“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Tuesday, November 4, 2014

Amalan yang Sukar Diamalkan

Dalam meniti kehidupan seharian, sebenarnya tanpa kita sedar kita telah menyakiti ramai orang di sekeliling kita. Kita terlalu ingin menjejakkan kaki ke syurga dan segala amalan wajib dan sunat kita laksanakan tanpa henti. Alhamdulillah..Namun, sedarkah kita ada tiga amalan yang terlalu sukar kita laksanakan namun tiga amalan mudah inilah yang menjamin jejak kita sampai ke syurga.

Diriwayatkan sebuah kisah pada ketika Rasulullah s.a.w sedang menyampaikan tazkirah (syarahan) baginda, tiba-tiba baginda berkata "sebentar lagi kalian akan melihat pemuda ahli syurga". Rasulullah s.a.w menyatakan sedemikian sebanyak 3 kali. Seorang sahabat bernama Muaz bin Jabal berasa hairan kerana pemuda itu sederhana sahaja rupanya. Muaz yang kehairanan dan penuh rasa ingin tahu telah menemui pemuda itu dan meminta izin untuk menumpang tidur beberapa malam di rumahnya.

Sepanjang berada di rumah pemuda itu, Muaz mengamati setiap amalan pemuda tersebut. Malam pertama di rumahnya, pemuda itu tidak bangun bertahajud sedangkan Muaz bangun melakukan qiamulail. Pemuda itu hanya bangun apabila tiba waktu subuh. Selepas solat subuh, Muaz dan pemuda itu membaca al-Quran tetapi si pemuda membaca al-Quran tidak berapa fasih. Muaz kehairanan. Masuk pula waktu Dhuha, Muaz bergegas melaksanakan solat Dhuha sedangkan si pemuda itu tidak.

Muaz sangat hairan kerana apakah amalan pemuda ini sehingga Rasulullah s.a.w menyatakan dirinya sebagai ahli syurga?

Kehairanan Muaz menyebabkan Muaz bertanya kepada pemuda tersebut, "Aku amati tiada apa yang istimewa pada dirimu tetapi baginda Rasulullah s.a.w menyatakan kepada kami semua bahawa engkau ialah ahli syurga. Engkau tidak bertahajud, membaca al-Quran masih kurang fasih, bahkan engkau tidak mengerjakan solat Dhuha."

Si pemuda menjawab dengan tenang, "Sahabat, memang aku belum mampu bertahajud, belum mampu membaca al-Quran dengan fasih dan aku masih belum mampu juga mengerjakan solat Dhuha, tetapi ketahuilah sahabat, aku sudah berminggu menjaga tiga amalan baru yang mampu aku amalkan".

"Apakah amalan itu?"

"Pertama, aku berusaha untuk tidak menyakiti orang lain. Sekecil mana pun perkara itu, aku seboleh-bolehnya tidak menyinggung perasaan orang lain. Aku tidak ingin mereka disakiti oleh kata-kataku atau perbuatanku.

"Kedua, aku berusaha untuk tidak marah dan cuba memaafkan orang yang menyakitiku. Kerana aku tahu Rasulullah tidak suka marah dan sangat suka memaafkan."

"Ketiga, aku berusaha untuk menjaga tali silaturrahim. Menjalinkan hubungan baik dengan sesiapa pun dan berusaha menjalinkan semula tali silaturrahim yang telah terputus."

Terpana Muaz ketika itu, mengalir air mata mendengarkan amalan pemuda tersebut. "Wahai pemuda, sesungguhnya kamu memang ahli syurga. Aku sendiri belum mampu melaksanakan ketiga-tiga amalan itu walaupun amalan sunat dan sunnah Rasulullah aku ikuti."

Kesimpulannya, amalan mudah pun masih belum tentu kita amalkan. Nampak mudah pada kita tetapi sebenarnya terlalu sulit untuk kita laksanakan. Wallahu a'lam bissowab..

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)