“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Thursday, July 17, 2014

Bicara Tentang Hati...

Alhamdulillah..hari ini mendengar perkhabaran semangat dari Tanah Anbiya' Palestin. Rejim Zionis dihidangkan dengan kejutan-kejutan hebat daripada pihak HAMAS..Subhanallah!!!..berkat doa umat Islam seluruh dunia..kekuatan tentera Islam melebihi kekuatan si yahudi Laknatullah!..
 
Hari ini terasa ingin berbicara dari hati ke hati. Bicara tentang rasa hati. Rasa hati yang sudah jarang dizahirkan di blog ini sejak satu peristiwa yang berlaku itu. Namun, hari ini bicara hati lebih menyeluruh. Tidak mengenai sesiapa. Tidak ditujukan kepada individu tertentu. Hanya rasa hati yang dikongsi sedikit.
 
Cuti aidilfitri bakal mendatangi kita semua. Ketika itu nantilah pelbagai pertanyaan maut persis roket Apache Israel bakal membedil ruang hati dan minda insan bujang seperti saya. Berbicara tentang jodoh dan ketentuan, siapakah kita untuk mengetahui siapa yang tertulis untuk kita? Allah memberikan cara dengan berusaha selagi termampu dan seterusnya bertawakkal kepada-Nya.
 
Kita selalu merasakan dia yang kita sayang ialah jodoh kita. Kita berkawan (couple) sejak zaman remaja namun akhirnya dia berumah tangga dengan orang lain. Kita merancang dan berjanji setia hingga hujung nyawa, namun perancangan dan janji Allah itu lebih baik dan utama. Kita berusaha semampu kita tetapi kita masih belum menemukan seseorang yang sesuai untuk kita. Kita akan terus diuji dengan ujian-ujian seperti ini sehingga jodoh itu berada di garis tepat takdir kita.
 
Ingatlah..kita diberikan hak untuk menyayangi dan disayangi oleh insan bernama manusia. Dan kerana itulah Alah menitipkan rasa kasih dan sayang serta cinta dalam hati makhluk-Nya. Jodoh itu Allah berikan bertepatan dengan masa dan siapa dia untuk kita. Kadangkala kita merasakan kita telah terlalu bersedia untuk menuju ke arah pernikahan dan hidup berkeluarga, namun hakikatnya Allah mengetahui bahawa hati kita belum cukup mampu menghadapi hari-hari mendatang. Diri kita belum cukup matang dan sempurna untuk menjadi yang terbaik buat si dia.
 
Kadangkala ada sebab mengapa Allah belum mendatangkan jodoh yang terbaik untuk kita. Cuba kita lihat semula diri kita. Mungkin cinta yang bertamu dalam hati kita bukanlah cinta kerana Allah tetapi lebih kepada cinta nafsu. Kita sanggup serahkan segala-galanya untuk dia yang kita sayangi semata-mata kerana kita yakin bahawa dia adalah jodoh kita, sedangkan hakikatnya mungkin si dia hanya bermanis mulut berbicara semata-mata untuk memperoleh matlamat nafsunya. Dan akhirnya, terbukti dia bukanlah jodoh yang diciptakan untuk kita. Jodoh yang dipilih oleh Allah untuk kita mungkin seorang yang baik namun selagi kita tidak mengubah diri kita menjadi yang baik, selagi itulah jodoh kita akan tersekat di sana.
 
Allah maha Adil terhadap hamba-Nya. Apabila tiba waktu yang sesuai untuk kita, pasti jodoh yang tertulis berada dekat dengan kita. Dengan syarat, kita berusaha dengan cara yang digariskan oleh syariat. Jika sebelum ini cinta kita berlandaskan nafsu dan cinta dunia semata-mata, berusahalah untuk mengubah hati kita untuk meletakkan cinta Allah dan Rasul-Nya sebagai tempat yang terutama dalam hati dan minda. Dan tika itulah, cinta hamba yang didamba akan menyusul tiba.
 
Saya sudah ada jawapan bagi bedilan pertanyaan ibarat roket yang akan menujah saya tidak lama lagi. Sudah 3 tahun saya memekakkan telinga mendengar pertanyaan sinis daripada orang yang bertanya. Dan selama 3 tahun itu jugalah hati saya memendam rasa.
 
Alhamdulillah kali ini, saya yakin Allah itu sentiasa membantu memulihkan kelukaan saya. Mengapa ditagih cinta duniawi andai yang hadir di sisi hanya melukakan hati?..Ingatlah, Allah pasti menemukan jodoh kita pada masa dan keadaan yang tepat mengikut perancangan-Nya.

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)