“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Monday, July 1, 2013

Sempatkah Mengecapi Ramdhan Ini?

Ramadhan 1434 bakal menjelmakan dirinya tidak lama lagi. 10 Julai 2013 bersamaan 1 Ramadhan 1434H. Tinggal beberapa hari sahaja lagi, tetapi saya tidak tahu sama ada saya sempat bersama-sama ramadhan kali ini atau tidak.

Pejam celik, pejam celik, rupanya sudah lebih 2 dekad saya menikmati ramadhan, dan hampir 15 tahun saya merasai nikmat berpuasa. Jika dahulu saya berkesempatan berpuasa di samping keluarga tercinta, tetapi apabila usia semakin meningkat naik dan berjauhan dengan keluarga, saya belajar berpuasa, berbuka dan bersahur tanpa mereka di sisi. Setiap kali tahun baharu hijrah menjelma, pasti saya akan tertanya-tanya, masih adakah kesempatan untuk saya menikmati ramadhan pada tahun ini?

Allah menentukan ajal dan maut hamba-hamba-Nya. Andai telah tertulis ajal saya tiba sebelum sempat saya menikmati Ramadhan pada tahun ini, Izrail pasti akan menjemput saya tanpa memberikan masa walau sesaat pun. Dan tatkala fikiran memikirkan hal tersebut, air mata jatuh bergenang. Tidak puas saya menikmati hidup di muka bumi Allah ini. Belum cukup saya membalas bakti dan jasa ibu ayah serta keluarga saya dalam membesarkan saya sehingga menjadi wanita bekerjaya seperti sekarang. Teringat saya tentang ahli keluarga yang meninggalkan kami sebelum Ramadhan beberapa tahun yang lalu. Ramadhan kali ini mereka tiada bersama-sama kami menikmati indahnya Ramadhan tahun ini. Serta-merta saya mengucap kesyukuran kerana saya masih bernyawa walaupun saya tidak tahu sama ada ini adalah Ramadhan terakhir buat saya.

Harapan saya hanya satu, moga Allah memanjangkan usia ibu ayah dan ahli keluarga saya untuk bersama-sama saya menikmati Ramadhan dan Aidilfitri kali ini.Insya-Allah.

p/s: hargailah saat bersama..^___^


Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)