“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Wednesday, May 8, 2013

Salahkah kalau Menolong?

Pernah dengar tak orang kata, "buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali'?. Pepatah lama ni memang sudah lama kita ketahui. Orang-orang tua kata, kalau nak berbudi pada orang tengok dulu siapa dia. Kalau kita berbudi pada harimau, mustahil harimau akan balas budi kita dengan cara yang baik kan. Silap-silap haribulan kita yang kena balik. Baik la, sebenarnya saya nak cerita mengenai budi dan pertolongan orang.

Saya bukanlah seorang yang terlalu nak bantu orang sampai tak kira tempatnya. Tapi saya suka tengok kalau orang yang saya bantu tersenyum. Sebab apa? sebabnya senyuman daripada mereka yang saya bantu menyenangkan hati saya. Rasa bahagia. Tapi saya akan membantu jika saya sendiri dalam keadaan yang senang dan tidak mempunyai perkara yang rumit untuk saya selesaikan. Kadangkala kalau saya dalam keadaan yang sukar contohnya saya banyak kerja, saya akan cuba membantu setakat mana yang saya mampu.

Sebenarnya, kepuasan membantu itulah yang saya harapkan. Saya berasa puas membantu mereka yang memerlukan. Walaupun mereka kadang-kadang tidak mengucapkan terima kasih tetapi bukan itu yang saya harapkan. Saya lebih mendambakan senyuman dan kelegaan mereka.

Apa-apa pun, saya akan terus membantu selagi saya mampu. Saya bahagia sekiranya mereka bahagia. Saya puas sekiranya mereka berasa puas dengan kerja saya. Jadi, marilah mengamalkan sikap bantu-membantu antara satu sama lain. (dah macam kempen pulak.) Tidak salah kita membantu mereka yang memerlukan kudrat kita. Allah memberikan kita kekuatan supaya kita dapat menyalurkan khidmat kita melalui kekuatan yang kita peroleh. Ingatlah, hari ini ialah hari mereka dalam kesukaran, siapa tahu hari esok atau lusa mungkin pula kita yang memerlukan pertolongan mereka. Hidup ini ibarat satu rantai yang panjang. Saling memerlukan antara satu sama lain.

p/s: kalau nak bantu tu kena tengok jugak, perlu kena tempatnya. Kalau kawan kita mintak jual benda bukan-bukan jangan la kita bantu. ingat ya! ^_____^

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)