“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Monday, May 6, 2013

Fikir-fikirkanlah...

Hari ini saya terpanggil untuk menulis kembali di sini. Semalam telah berakhirnya hari pengundian di seluruh negara. Dan saya menerima keputusan yang meluluhkan hati dan jiwa saya sebagai rakyat Perak khususnya dan rakyat Malaysia amnya.

Saya bukanlah seorang yang terlalu kuat dalam politik tetapi pada umur seperti saya ini, semestinya saya perlu bijak memilih tampuk pimpinan untuk mentadbir negara. Saya telah membuat penelitian sejak tahun 2009 (setahun selepas PRU ke-12). Dan saya sendiri antara rakyat perak yang menjadi mangsa rampasan kuasa oleh BN di Perak. Oleh itu, PRU ke-13 kali ini saya mengharapkan perubahan yang ketara kepada tanah tempat tumpah darah saya. Tapi, saya benar-benar kecewa dengan keputusan yang diterima. Tiada lagikah ketelusan dalam memilih? Mengapa perlu menipu?

Saya teringat tanda-tanda pengakhiran zaman. Antaranya ialah:

·         Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik
“Apabila sesuatu amanah itu di salahgunakan (disia-siakan), maka tunggulah saat kehancuran (kiamat).” Para sahabat bertanya: “Bagaimana amanah itu disalah gunakan wahai Rasulullah?” Baginda menjawab: “Iaitu apabila tugas atau tanggungjawab sebagai pemimpin itu diberikan (diserahkan) kepada bukan ahlinya (jahil) atau bukan orang yang layak (fasik), maka tunggulah saat kehancuran.

·         Orang hina mendapat kedudukan terhormat
"Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia" - Riwayat Thabrani

·       Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita

"Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim
  • Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik

Lihatlah. Semuanya telah diperlihatkan dengan jelasnya pada PRU kali ini. Beringatlah sahabat-sahabat. Kiamat itu hadirnya tidak diberitahu tarikh, masa, hari, tempat atau waktunya. Allah telah memberikan petanda-petanda sebagai peringatan. Namun, mereka yang di luar sana masih dengan kemenangan pura-pura mereka. Andai anda seorang warganegara yang berhemah, fikir-fikirkanlah. Tepuk dada tanya iman. Pejam mata tanya minda.


Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)