“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Thursday, May 9, 2013

Alhamdulillah...

Hari ini hari khamis. Hari perhimpunan bulanan untuk warga organisasi kami di sini. Memang setiap awal bulan pasti akan diadakan perhimpunan bulanan untuk semua staf. Tetapi, hari ini perhimpunan bulanan ini memberikan seribu satu rasa dalam hati saya. Rasa gementar, gembira, teruja, bangga, terharu dan paling penting rasa bahagia. Kenapa??..Ha!sebabnya ada satu acara yang membuatkan rasa dalam hati saya bercampur menjadi satu.

Sebenarnya bukan saya yang perlu merasai rasa itu semua, tetapi saya meletakkan semua rasa itu kerana dia adalah yang teristimewa dalam hati saya. Kejayaan dia mendapat tempat di sini bersama-sama saya sememangnya satu perkara yang amat saya syukuri. Alhamdulillah, Allah mendengar doa saya dan kami semua untuknya. Keputusan yang selama ini saya dan dia menunggu dengan penuh sabar akhirnya menjadi miliknya. Teringat kembali ketika dia sudah hampir berputus asa akibat khabar angin yang menerpa dan menjadi santapan halwa telinganya bulan lepas. Walaupun hati saya sedih apabila saya merasakan khabar angin itu seakan-akan benar, namun saya kuatkan hati untuk memberikannys secebis sisa semangat yang masih ada dalam hati saya untuk menguatkan hatinya. Saya tahu bukan mudah untuknya menerima khabar itu seandainya apa yang diberitakan kepadanya menjadi kenyataan.

Namun, Allah memberikan ruang untuknya terus berkhidmat bersama-sama saya di sini. Saat kami berdua telah pasrah akan keputusan yang diterima (tapi naluri hati saya kuat mengatakan bahawa dia pasti menerima keputusan yang gembira), akhirnya berita yang diterima amat menggembirakan saya dan dirinya. Dan saya adalah insan yang paling banyak mengalirkan air mata pada saat berita itu disampaikan kepadanya.

Dan hari ini, namanya menjadi sebutan di bibir semua warga kerja organisasi kami. Siapa yang tidak mengetahui status jawatannya sebelum ini, akhirnya membuka mata mereka. Pelik kan? Sudah lama sebenarnya dia menjadi salah seorang warga kerja di sini, tetapi mereka tidak mengenali siapa insan di sebalik keselesaan yang dikecapi oleh mereka selama ini. Tanpa dia, tidak mungkin kami di sini menikmati kemudahan dan keselesaan bekerja. Dia bukan siapa-siapa di mata mereka tetapi dia jaguh di mata saya. Biarlah mereka tidak nampak bakti dan jasa yang ditaburkan kepada mereka, asalkan saya tahu apa yang dilakukannya untuk kami semua.

Harapan saya hanya satu, moga dia kekal berada di mata saya sampai bila-bila. InsyaALLAH..

p/s:buat awak yang membaca kisah ini, sekalung ucapan tahniah dan penghargaan buat awak atas kejayaan awak. Terima kasih kerana masih berada di sisi saya sehingga saat ini. Ya ALLAH, alhamdulillah atas kurniaan-Mu yang tidak terhitung nilainya. ^___^

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)