“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Friday, May 10, 2013

Saya Sayang Ibu!!!

Tarikh 12 Mei setiap tahun dikatakan sebagai hari yang paling bermakna buat insan yang bergelar ibu sebab tarikh itu ialah Hari Ibu Sedunia. Sesiapa yang bergelar ibu tidak kira la ibu kandung ke, ibu tiri ke, ibu angkat ke, ibu susuan ke, ibu saudara ke (eh?ada ke sambutan untuk ibu saudara?huhuhu..hentam je la) akan menerima ucapan SELAMAT HARI IBU daripada anak-anak.

Sebenarnya sambutan hari ibu ni disambut oleh orang Barat sebab mereka ni merasakan bahawa perlunya satu tarikh yang mana mereka perlu membalas semua jasa ibu mereka pada hari tersebut. Tapi bagi kita di Timur atau lebih tepat lagi orang Islam, tiada istilah hari ibu sebenarnya kerana setiap hari merupakan hari ibu buat ibu kita. Cuma, kita menyambutnya untuk memberikan penghargaan dan menjadikan tarikh tersebut sebagai satu tarikh yang sangat istimewa untuk ibu kita. Maka, jadilah 12 Mei itu sebagai HARI IBU.

Bagi saya yang berada jauh dari keluarga sejak 5 tahun yang lepas, saya hanya mampu mengucapkan Selamat Hari Ibu kepada emak saya melalui telefon. Sekiranya ada kesempatan untuk pulang ke kampung halaman, barulah kami sekeluarga akan meraikan bersama-sama. Kini, saya masih di kejauhan dan tarikh yang sama pada tahun ini saya tetap tidak berkesempatan untuk pulang ke sisi mereka. Sebenarnya, saya merasai kesusahan sebagai seorang ibu. Mengandungkan, melahirkan, menjaga dan membesarkan bukan satu perkara yang mudah. Seorang ibu sanggup bergadai nyawa semata-mata untuk membolehkan anaknya mengecapi nikmat kehidupan di muka bumi Allah ini. Subhanallah! Namun, mampukah kita sebagai anak membalas semua itu? Saya tidak mempunyai anak lagi, tapi melihatkan adik-beradik lain yang sudah bergelar ibu, membuatkan saya mengerti semua kesusahan itu. Baik la, kita fikirkan sejenak. Jika kita demam, pernahkah ibu kita tidur dengan lenanya?atau selepas memberikan kita ubat dan menidurkan kita, ibu akan tidur semula? Tidak kan? Inilah hakikatnya. Allah memberikan seorang wanita itu naluri keibuan yang tersangat tinggi. Seteruk mana pun seorang wanita itu, hatinya tetap akan cair apabila melihatkan darah dagingnya menanggung kesakitan. Andai kesakitan itu mampu dialihkan, pastinya seorang ibu itu sanggup menahan kesakitan daripada melihat anaknya sakit.

Mulia hati seorang ibu tidak mungkin dapat kita membalasnya. Saya tidak mengatakan bahawa saya seorang anak yang menurut kata. Tetapi, saya mula belajar menghargai kesusahan dan hati seorang ibu. Semoga belum terlambat untuk saya membalas semuanya. inshaAllah. Doa saya moga emak saya sentiasa berada dalam keadaan yang sihat, dirahmati, diberkati dan dilindungi Allah kerana saya berada jauh dengannya.

Saya juga sentiasa berharap moga Allah memanjangkan usia saya untuk saya merasai nikmat menjadi seorang ibu kepada zuriat saya dan merasai semua kepayahan yang pernah dirasai oleh emak saya suatu ketika dahulu untuk membesarkan kami adik-beradik. InshaAllah.

p/s: Siapa pun ibu kita, apa yang pernah dilakukannya terhadap kita, ingatlah bahawa bernyawanya kita dalam rahimnya selepas ditiupkan roh, hidupnya kita sehingga saat ini adalah kerana usaha seorang ibu melahirkan kita dan yang paling utama berjayanya kita di muka bumi Allah ini kerana kekuatan doanya siang dan malam untuk anak-anaknya. Allah mengangkat dan memakbulkan setiap doa insan yang bernama IBU. ^____^

SYURGA ITU TERLETAK DI BAWAH KAKI IBU..al-jannatu tahta aqdamu ummahat..

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)