“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Friday, May 17, 2013

Apabila dia menyapa, jodohkah namanya?

Tiba-tiba hati terpanggil untuk mencari buku ini. Bukan kerana terlalu terdesak untuk mendirikan baitulmuslim, tetapi saya memang suka mencari buku-buku sebegini. Kadang-kadang agak malu juga apabila berada di kedai buku kerana membelek-belek buku yang berkaitan dengan alam perkahwinan. Memang tiada salahnya, tapi saya takut persepsi orang di sekeliling saya.

Buku ni sebenarnya dah lama saya cari tetapi bila mencuri-curi pergi ke rak buku keagamaan, tiada pula saya dapat mencari buku ini. Memang buku ini dalam kategori "Best Seller".Saya sangat tertarik dengan kata-kata yang dilontarkan dalam buku ini. Saya kongsikan bersama...

Jodoh itu penuh keunikan.
Apabila semakin dikejar, semakin dia berlalu pergi.
Apabila kita hanya menanti, usahkan hadir, bayangnya juga belum pasti.
Kadangkala, antara jodoh dan nafsu, kita sering terkeliru.
Adakah dia jodoh ditunggu, ataupun dia sekadar menyapa sambil berlalu.
Kadangkala hadirnya tidak disangka.
Dia rupa-rupanya, jodoh untuk kita.
Rencam jodoh, manisnya dapat mendamaikan hati,
pahitnya dapat menghancurkan diri.
Misterinya dia, hanya Tuhan Maha Mengetahui.
Apabila dia menyapa, jodohkah namanya.
 
p/s:tiada kaitan antara yang hidup atau yang telah meninggal dunia ya. Hanya perkongsian kata-kata yang bermakna buat semua khususnya buat si dara dan yang masih teruna. ^_____^

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)