“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Friday, April 26, 2013

Saya dan Jumaat..

Melihatkan tajuk entri ni kalian ada terfikir apa-apa tak berkaitan dengannya? Mesti ada yang terfikir saya sengaja buat propaganda dengan tajuk entri ni. Yela, baru la nampak gempak kan. Bukan la, memang ada kaitan yang saya nak cerita pasal saya dan hari Jumaat. Sebenarnya hari Jumaat memang sudah kita ketahui bahawa penghulu segala hari atau Saiyyidul Ayyam. Dan seperti biasa, saya berasa seronok bila bertemu hari Jumaat. Nak tahu mengapa? Sebabnya...saya akan bercuti pada hari sabtu dan ahad..wah! tak sabar nak tunggu hari minggu. Nampak betul macam budak-budak sekolah kan. Ha! tapi saya tak berasa macam ni masa sekolah dulu. Masa zaman sekolah dulu, saya lebih suka pergi sekolah, sabtu ahad bagi saya membosankan. Yela, di sekolah ada kawan-kawan, boleh ajak bersembang, kalau buat kerja sekolah pun boleh bincang-bincang. Tapi berlainan pula dengan waktu bekerja, saya lebih suka bercuti. Manakan tidak, selama lima hari asyik kena bangun awal, siap awal-awal, pergi pejabat, buat kerja yang sama. Bila dapat dua hari bercuti, rasa macam kerbau dapat kubang.(tak senonoh punya pepatah kan)

Hari ini saya rasa tenang sikit sebenarnya, sebab pejabat saya tak senyap sunyi macam empat hari yang lalu. Walaupun saya ni nak dikatakan dalam kategori kaki sembang dan tak boleh duduk diam, tapi saya dapat merasai suatu ketenangan yang tak dapat saya cari selama empat hari itu. Ha! nak tahu apa? Ketua kami tiada di pejabat. jadi, saya berasa lebih santai dalam melakukan tugasan. Tiada mata-mata liar yang asyik menganggu pemikiran saya. Tiada hati terbakar tatkala kaki melangkah keluar dari 'bilik seram' itu.

Hari ini, walaupun jadual kerja saya agak penuh dengan perjumpaan dan sebagainya, tetapi saya masih boleh mengawalnya kerana saya berasa agak bebas daripada sebarang kekangan kerja yang mendatang seperti peluru berpandu yang kita tak tahu bila masa ia nak terhempas. Nampaknya, sejak menulis dalam blog ni, saya asyik keluarkan pepatah dan bidalan yang baharu saja. Al-maklumlah, orang merancang bahasa, kata mereka kena bijak bermain dengan bahasa. Maaflah, walaupun saya orang bahasa( jolokan bagi mereka yang mempelajari linguistik), tetapi jiwa saya terikat dengan sastera. Kalau ikutkan saya sebenarnya dah lari minat, dari seorang yang sukakan sastera melompat ke bidang linguistik. Tetapi tak mengapalah kerana penulis-penulis di Malaysia ini bukannya dari latar belakang sastera pun sebenarnya, cuma kelebihan itu memberikan mereka tempat dalam arus saastera perdana. Ah! melalut pula saya ke sini. Berbalik kepada topik sebelum ini, inilah kisah saya dan hari Jumaat. Saya sayang hari Jumaat. Dan saya akan tetap dan terus bersyukur kerana masih diberikan peluang menikmati hari Jumaat ini dan harapnya untuk Jumaat berikutnya. InsyaALLAH..

p/s: Hari-hari bagi saya tetap bermakna selagi saya masih bernafas di bumi pinjaman Allah ini. Ingat, jangan kufur nikmat ya..^___^

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)