“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Monday, April 29, 2013

Ceritera Dua Sisi

Bila si dara jalan-jalan dengan sang teruna..

"Cantiknya baju tu, teringin nak pakai"...

" Yeke? tak sesuai la dengan awak..." - mulut-

"Habis la duit aku nanti kalau dia betul-betul nak"..-hati-


Bila sedang bersembang...

"Nape ko bagitau pasal aku kat dia? mesti dia anggap aku bukan-bukan nanti.."

"La..aku cakap je, dia pun ingat aku gurau-gurau je dengan dia.." - mulut-

"Padan muka ko! Memang ko tu patut dimalukan, ingat ko baik sangat?" - hati-


Bila meluahkan...

"Kenapa awak suka melayan saya bersembang? lepas tu awak ambil berat pasal saya?"

"mesti la saya ambil berat, awak kan kawan saya.." -mulut-

"Sebab saya sayang sangat pada awak, tapi saya tak mampu luahkan, awak sangat baik di mata saya"
- hati -


Bila merajuk...

"Kenapa awak monyok je hari ni? ada apa-apa yang tak kena ke?"...

"Mana ada..saya ok je..saya cuma penat sikit je hari ni "... - mulut-

"Engkau buat aku merajuk, boleh tanya aku pulak?"... -hati-


Bila bergaduh...

"Saya minta maaf sebab buat awak macam ni"...

"Eh, tak pelah, awak tak salah apa-apa pun dengan saya"... - mulut-

"Memang salah kau pun, buat-buat tak tahu pulak, nasib baik pandai minta maaf"... - hati-


tengok la, ini hanya secebis saja. Hati dan mulut memang tak pernah sehaluan. Apa yang kita fikirkan sukar untuk kita luahkan. Bukan apa, banyak penyebabnya. Kita tak nak orang lain sakit hati dengan kita, tak nak cari pasal dengan orang dan tak mahu dituduh bukan-bukan. Bukan mudah nak mengalah dengan perasaan sendiri. Ini bukan hipokrit tau, tetapi lebih kepada helah bela diri untuk memberikan keselesaan pada orang lain yang bersama kita.

p/s: sebab tu saya lebih suka menulis sebab saya tak pandai meluahkan. Menulis menurunkan ilham-ilham untuk saya kekal berbicara pada pena dan tinta. Kalau saya geram pun saya akan luahkan pada buku dan pensel saya dan menangis senyap-senyap..Saya tak ganggu orang kan?.. Berdiam itu lebih baik. ^___^

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)