“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Monday, April 29, 2013

Biarkan ia Pergi...

Senyap. Sunyi. Sepi. Hanya suara kicauan burung dan desiran angin memukul dedaunan. Gadis itu duduk di tepi benteng tasik. Memandang jauh ke kaki langit. Membiarkan matanya berbicara sama langit dan awan. Membiarkan gundah gulana, resah gelisah dalam jiwanya dibawa bayu petang. Membiarkan gemersik angin memujuk hatinya.

Dia pasrah dengan peristiwa semalam. Dia tahu semua itu bukan miliknya lagi. Dia tidak mahu berpaling lagi ke belakang. Biarkan semua itu pergi. Jauh sejauh-jauhnya dari hidup dan masa depannya. Dia tahu, insan itu telah pun berbahagia dengan hidupnya. Dia tahu cinta itu bukan bererti memiliki tetapi cinta itu bererti menemani. Berkongsi setiap satu rasa hati. Dia tahu, dia bukan insan yang layak untuk menemani apatah lagi berkongsi. Dia tahu, insan itu tidak pernah ingin berkongsi dengannya apatah lagi menemaninya. Dia ingat pesan ustazahnya, serahkan cinta pada yang bersedia memilikimu dengan cara yang halal. Bukan menyerahkannya pada yang belum bersedia. Terkesan dengan kata-kata itu akhirnya. Yah! engkau benar ya ustazah!

Saat matanya masih berbicara dengan langit dan awan, hinggap seekor pipit di tangannya. Cantik. Penuh ketelusan. Makhluk Allah itu seakan-akan tahu rawan di hatinya. Memandangnya dengan penuh simpati.

 "Maaf sang pipit, aku tidak mahu dikecewakan lagi. Pergilah engkau". Pipit itu ibarat memahami hatinya. Terbang sayu sambil berpaling ke arah si gadis. Tunduk si gadis sambil menyeka air mata yang berguguran. "Aku tidak mahu dikecewakan. Cukuplah sekadar itu. Biarkan luka ini kering." bicara gadis pada sang awan.

Dan alam seolah-olah bijak mengatur rencana. Hujan renyai-renyai membasahi taman tasik itu. Gadis itu berlari ke pondok rehat. Sambil berbicara pula pada sang hujan. "Wahai hujan, basuhlah darah di lukaku ini. Biarkan aku pedih seketika. Moga luka itu tertutup dengan bantuan-Nya".

Akhirnya, sang langit menghadiahkan sejalur pelangi buat gadis. Tersenyum si gadis. Memang alam memahami dirinya. Mulai hari itu, tiada lagi rawan di hatinya. Semuanya digantikan dengan pelangi indah berjalur tujuh warna dengan satu rasa yang sama. Rasa bahagia. "Ya Allah, aku kini telah bahagia. Aku inginkan dia juga bahagia sepertiku walaupun dia pernah menyakitiku. Kebahagiaan yang Engkau limpahkan dalam hatiku akan kukongsikan dengan mereka yang menyayangiku dan yang aku sayangi".

p/s: Cinta bukan untuk memiliki. Cinta itu menemani. Berkongsi hati. Walaupun kita tidak mungkin dapat memiliki cinta itu, doakan mereka juga memperoleh kebahagiaan itu. ^___^

Pascaskrip: entah apa-apa la yang saya merepek ni..sorry ya guys..^__^V

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)