“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Tuesday, April 30, 2013

Biarkan ia pergi...(II)

Selepas hampir setahun...

Tempat itu sudah biasa dengan kehadirannya. Senyuman masih menghiasi wajah mulus gadis itu. Dan dia tetap ke benteng tasik itu. Meluahkan segala yang terbungkam di hatinya.

Masih sunyi. Masih sepi. Masih dilagukan dengan desiran angin petang. Dan dia rupanya tidak berseorangan. Ada yang memerhati. Gadis itu tetap dengan rutinnnya. Berbicara dengan langit. Berpuisi pada sang awan. Bermadah dengana sang pawana. Dan mata itu masih kekal memerhati.

"Sepi, bawakan luka itu pergi.
 Angin, sampaikan pada dia aku ikhlas melupakannya.
Langit, biarkan kisah duka itu berlalu."

Dan mata itu masih memerhati. Makin lama mata itu mendekat.

"Assalamualaikum awak".

Sunyi.

Gadis itu seakan-akan mengenali suara itu. Ya! suara yang telah lama dilupakan. "Ah! bukan dia!" getus hati si gadis. Masih memandang langit.

"Awak, pandang la saya".

Sepi.

Ya!Sekali lagi mata itu bersuara. Memang dialah orangnya! "Mengapa dia hadir kembali?" asak hati si gadis.

Tubuh dipaling. Bergetar jantungnya. Memang pemilik mata itu adalah insan yang telah dilupakannya. Nafas ditarik dalam-dalam. "Mengapa?"

"Ya saudara. Saudara mengenali saya?" akhirnya gadis itu membuka suara. Agak tersekat-sekat. Tetapi dipaksa juga kotak suaranya mengeluarkan suara itu. "Jangan biarkan dia menguasai hatimu lagi!" bicara hati gadis.

"Awak, maafkan saya kerana membiarkan awak berlalu sebegitu sahaja. Saya menyesal. Saya tahu saya bersalah. Maafkan saya."

Sepi sekali lagi.

Helaan nafas gadis berbunyi dalam sepi itu.

"Awak, saya telah maafkan semua kesalahan awak. Tiada apa lagi yang tinggal antara kita. Kenangan awak dan saya telah saya tanam jauh di sana". Kata si gadis sambil menuding ke arah tasik.

"Awak, saya mendoakan kebahagiaan awak. Andai awak telah pun bahagia, saya tumpang gembira."

"Terima kash awak. Saya datang untuk memperkenalkan awak dengan zaujah saya. Terima kasih kerana awak menyedarkan saya. Kehilangan awak membuatkan saya rasa bersalah yang teramat. Dan saya tidak sangka Allah masih menyayangi saya kerana memberikan saya seorang peneman hidup yang mengubah sikap saya. Dan saya tahu ini semua doa tulus awak."

Panjang lebar dia menerangkan.

Gadis itu hanya tersenyum.

"Awak, tahniah. Saya harap awak akan kekal bahagia bersama dengannya. Jagalah hatinya sebaik mungkin. Jangan sesekali awak lukakan hatinya sebagaimana awak melukai hati dan perasaan saya dahulu."

Dia tertunduk. Air matanya mengalir. Dan itu kali pertama dia menangis di hadapan gadis itu. Dahulu dia mengalirkan air mata si gadis, kini dia tidak menyangka dia akan mengalirkan air mata itu.

Gadis itu tetap tersenyum. Biarlah dia menjadi pelangi. Walaupun untuk seseorang yang pernah melupakannya. Bagi gadis itu, pelangi yang diberikan tetap ada satu rasa yang masih kekal satu. Rasa bahagia. Dan kebahagiaan itu akan terus dikongsikannya.

Gadis itu berlalu pergi meninggalkan mereka. "Pergilah!. Jangan kembali lagi." Dan hujan renyai-renyai. Memberikan peluang sang pelangi menghadirkan dirinya untuk si gadis.

p/s: Memaafkan akan lebih membuatkan hati kita tenang dalam kepasrahan. Memaafkan memberikan seribu satu rasa kebahagiaan. ^___^

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)