“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Friday, April 5, 2013

Mensyukuri Kekurangan

Bersyukur dengan kekurangan? Pernahkah kita terfikir ungkapan ini? Adakah orang di sekeliling menerima kekurangan diri dengan seadanya? Inilah yang sering dipersoalkan. Berapa ramaikah yang bersyukur dengan apa yang ada dengan diri mereka? Firman Allah yang bermaksud:

Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih." (Surah Ibrahim, 7).

Tidak semua orang mensyukuri kekurangan yang ada. Malah ada yang meratapi dan menyalahkan takdir atas kekurangan tersebut. Namun, sedarkah mereka bahawa kekurangan itu adalah anugerah Allah buat mereka yang pada mereka itulah sebenarnya kelebihan. Manusia ini telah dilahirkan dengan satu perasaan tidak puas dengan sesuatu, lebih-lebih lagi jika mereka merasakan ada kekurangan yang tidak melengkapi kehidupan mereka.

Mengapa sukar untuk kita menadahkan tangan mengucap kesyukuran atas apa yang diberikan oleh-Nya? Jika kekurangan yang ada dalam diri manusia itu mengehadkan dirinya untuk berjaya, itu hanyalah dongengan semta-mata. Buktinya sudah terang-terangan di hadapan mata. Allahyarham Dr. Ismail Md Salleh hanyalah seorang insan buta yang tidak mempunyai indera penglihatan tetapi siapakah beliau sebenarnya? Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa beliau merupakan pakar ekonomi Malaysia. Adakah kekurangan itu membataskan beliau untuk menjadi seorang yang luar biasa daripada norma hidupnya? Itu hanyalah seorang daripada beribu insan di muka bumi ini yang sebenarnya bahagia dengan kekurangan itu dan tidak menjadikan kekurangan yang ada sebagai batu penghalang untuk berjaya.

Maka, mengapa perlu meratapi kekurangan diri? Jika kita seorang yang miskin atau cacat, itu bukanlah satu kekurangan yang kekal. Kemiskinan hanya sementara. Jika kita tidak menjadikan kekurangan itu penghalang, pasti tidak akan kekal kemiskinan itu. Kekurangan itulah yang mendorong kita untuk berusaha jauh ke hadapan. Mengapa tidak disyukuri kekurangan itu?
Firman Allah dalam yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka". (Surah Ar-Rad, 11)

Oleh itu, panjatkanlah kesyukuran yang tidak terhingga kepada-Nya. Jangan memandang kekurangan yang ada sebagai perkara yang sukar tetapi jadikan ia sebagai satu jalan untuk mengecap kejayaan. Allah tidak memberikan kekurangan itu sebagai bebanan tetapi sebagai cara untuk hamba-Nya berusaha memajukan diri dan menjadi hamba-Nya yang berjaya di dunia dan akhirat.

Renung-renungkan dan selamat membaca..^____^


Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)