“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Wednesday, April 24, 2013

Ingatan..satu catatan yang terlewat

Membuka blog sudah menjadi rutin harian saya. Walaupun saya tak punyai ramai pengikut (follower) macam blogger lain, tapi saya tetap bahagia dengan blog saya. Baru-baru ni saya tergerak hati untuk membuka blog seorang junior@sahabat@sifu saya. Kali terakhir dia menulis di dalam blognya ialah dua bulan yang lalu. Siapa dia tidak perlu saya nyatakan. Dia hanya salah seorang junior saya tetapi bakat dan keperibadian dia mengagumkan saya. Allah memberikan dia satu kelebihan yang teringin sangat untuk saya miliki. Nak tahu apa? Dia ni seorang penulis. Karya dia ni selalu saja keluar di majalah-majalah terbitan DBP. Apa yang saya kagum dengan junior saya seorang ni ialah dia pernah memenangi pertandingan menulis cerpen anjuran PTS Publication. Bangganya saya walaupun hanya menjadi senior dia setakat 2 tahun saja.

Dia sifu saya sebenarnya. Kagumnya saya pada dia ni sebab dia ni bukan setakat pandai menulis, dia ni ada kebolehan berpantun. Saya senior tapi saya tak tinggikan ego untuk kongsi ilmu dengan dia. Selain daripada jurulatih pantun saya, junior ni la yang banyak bantu saya. Alhamdulillah, kemahiran berpantun saya dapat dipertingkatkan lagi dengan bantuan junior ni. Baik la, saya kembali kepada tajuk topik saya ni, nanti nampak melalut pula kan. Saya suka buka dan baca blog orang, dari situ saya dapat ilham untuk menulis dan berkongsi idea dengan orang lain terutamanya pada mereka yang sudi mengunjungi blog saya ni (walaupun saya tahu tiada la seramai mana pun yang baca blog ni, al-maklumlah, saya ni cuma diva kampung je..heheheh..). Tangan ni tergerak untuk melarikan tetikus komputer ni pada blog junior saya ni. Saya baca semua entri dia yang sebelum-sebelum ni. Ya Allah, saya betul-betul teruja dengan penulisannya. Walaupun gayanya santai tetapi penuh dengan maklumat berguna dan sindiran yang tajam menusuk kalbu. Ini la junior saya yang saya kenal. Ramai yang tak mengenali dia di kampus tetapi dia terkenal dalam kalangan penulis-penulis hebat negara ni. Saya masih ingat lagi kata-kata junior ni, "biarlah kita tak dilihat oleh mereka, asalkan kita dilihat di sisi Allah sebagai hamba-Nya yang berusaha untuk memajukan diri sendiri". Terkesan kan??

Saya harap saya dapat jadi macam dia satu masa nanti. Menulis dan menerbitkan buku sendiri. Berkarya untuk kepuasan hati sendiri. Buat junior saya, walaupun saya tahu dia tak akan membaca entri ini, saya tetap ingin katakan padanya bahawa saya amat berterima kasih kepadanya kerana menjadi guru saya dan penulisannya memberikan saya ilham untuk terus menulis di blog ni. Adik, akak harap adik boleh terus menulis dalam blog. Moga cita-citamu untuk menjadi seorang penulis akan tercapai.

Ingatan..satu catatan yang terlewat...

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)