“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Wednesday, April 24, 2013

Sudahkah anda Bersedia?

Tarikh keramat bagi penentuan tampuk pemerintahan negara akhirnya diumumkan beberapa minggu yang lalu. Hilang sedikit debaran penduduk Malaysia tentang tarikh pengundian. Saya la salah seorang yang menunggu debaran tu. Pelik kan, dah macam Perdana Menteri pula saya ni berdebar-debar menunggu tarikh mengundi. Manakan tidak, ini adalah kali pertama saya akan mengundi, mesti la saya bakal merasai pengalaman mengundi calon pemerintah.

Sebenarnya dahulu saya bukan la seorang yang fanatik dengan politik. Biar la apa pun orang politik nak buat di atas sana, asalkan saya dapat hidup bahagia. Nampak sangat masa tu masih pemikiran budak-budak. Saya langsung tak kisah orang nak mengundi sesiapa pun sebab saya tak pernah pergi ke tempat mengundi. Seumur hidup tak pernah. Mak ayah lebih mudah meninggalkan saya dan adik-beradik di rumah. Iyalah, nanti kalau hilang mereka juga yang susah nak mencari. Al-maklumlah kanak-kanak ribena masa tu, suka nak berlari-lari. Tapi, apabila menginjak usia remaja dan berjaya menempatkan diri di IPTA, saya mula membuka mata dan minda saya tentang politik. Masa mula-mula diperkenalkan dengan Pilihanraya Kampus, saya telah didedahkan dengan kekotoran dalam ruang lingkup politik. Ini baru di kampus, sudah terbongkar betapa kotornya permainan politik, apatah lagi negara yang besar. Tahun pertama di kampus, kami dimomokkan dengan parti pro-kerajaan (ASPIRASI). Sesiapa yang tidak mengundi calon ASPIRASI, alamatnya menginaplah kami semua di luar kolej kediaman (menyewa di luar). Sudahlah jauh dari keluarga, kenderaan pula tiada, bagaimana untuk duduk di luar kampus? Semua sahabat saya memikirkan hal yang sama. Namun begitu, pada mula-mula perkenalan saya dengan sahabat seperjuangan, saya telah diajak untuk meyertai pakatan pro-mahasiswa. Memang ada pro dan kontranya dengan ASPIRASI. Tetapi, hanya kerana takut dengan ugutan-ugutan senior kolej, saya telah melakukan undi rosak. Masa tu, apa yang ada dalam fikiran saya ialah saya tak tahu nak memilih yang mana. Lebih baik buat undi rosak. Sekurang-kurangnya saya merasakan itu lebih adil. Masih berfikiran budak-budak kan. Iyalah, umur pun baru menjejak 21 tahun. Budak-budak la tu kan.

Apabila menjengah tahun kedua dan ketiga di kampus, saya lebih bersikap matang dan telah mampu menilai siapa yang perlu dinaikkan untuk memegang tampuk pimpinan kampus. Dan akhirnya, pada pilihanraya kampus terakhir buat saya (pada masa tu saya berada di tahun akhir), saya dengan beraninya mengundi calon pro-mahasiswa. Apa yang peliknya, selepas saya memangkah kertas undi, saya didatangi seorang kawan kolej (dia ni pro-kerajaan@spy ASPIRASI la kononnya), bertanya kepada saya siapa calon yang saya pangkah. Saya dengan beraninya memberitahu kepada kawan saya itu yang saya telah memangkah calon yang sepatutnya memerintah. Yang agak kelakar, dia boleh pula mengugut saya dengan momokan yang sama. Alahai, saya ni kan dah tahun akhir, saya dah bayar untuk satu semester dah pun. Kalau berani nak buang saya, buang la. Saya tunggu juga kalau2 ada surat amaran dari pihak kolej, tetapi sampai akhirnya satu surat pun tidak saya terima. Alhamdulilah saya berjaya menamatkan pembelajaran saya di kampus itu dengan menginap di kolej yang sama sehingga tamat belajar (alasan mudahnya, saya seorang yang aktif dalam program kolej, nak buang saya boleh je, tapi mereka la yang rugi..ish!berlagak betul saya ni..hehehe).

Tetapi, konvokesyen saya tidak seperti yang berlaku sebelum-sebelum ini. Hanya kerana tampuk pimpinan perwakilan pelajar bertukar tangan, mereka dianaktirikan oleh pengurusan dan pentadbiran IPT. Kejamnya saya rasa. Bukan mereka sahaja yang terbeban, malahan kami sebagai alumni turut terkena tempiasnya. Pesta konvokesyen tidak semeriah yang disangka. Hanya 10 gerai daripada 40 gerai yang sepatutnya memenuhi ruang dataran tapak pesta konvo. Junior yang memegang amanah dalam perwakilan menyatakan kekesalannya kepada kami sebagai senior. Geram dan sedih bercampur baur dalam hati.

Semasa menulis entri ini, saya terfikir sejenak, mungkinkah negara kita akan mendapat nasib yang sama seperti kampus saya apabila pimpinan baru mengambil alih? Itu masih menjadi tanda tanya. Namun, walau apa pun keputusan pilihanraya selepas ini, saya tetap dengan pilihan saya. Saya tidak mahu ditanya kelak, "mengapa memilih buaya kalau sudah tahu kejahatannya?".

Pada hemat saya, peganglah kata Hang Jebat, "Raja adil raja disembah, raja zalim akan kusanggah". Ada benarnya kata-kata Hang Jebat ini. Biarpun dituduh pengkhianat kerana membelakangi pemerintah, tetapi kesetiaannya pada prinsip diri yang kuat menyebabkan Hang Jebat tumpas di tangan seorang sahabat yang buta memilih kaca dan permata. (Eh?tetiba je masuk bab Hang Jebat ni, ada kaitan ke?.huhuhuhu..). Ingatlah, siapa pun yang bakal anda pilih, buatlah keputusan yang sewajarnya. Jangan hanya kita ditaburkan dengan kata-kata manis dan sogokan yang berlambak-lambak, kita terpedaya dengan pujuk rayu mereka. Kuatkan azam dan keputusan yang diambil, pergi ke meja mengundi, pangkahlah calon pilihan anda. (La, dah jadi tukang kempen la pulak..hehehehe..maaf ye..=P)...Undian kita amat bermakna. Jom mengundi...^_____^V

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)