“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Tuesday, January 27, 2015

Kemenangan yang nyata...


إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
"Sesungguhnya Allah memberikanmu (Muhammad) kemenangan yang nyata"
 Al-Fath: 1
 
 
Ayat yang ditatap ini menggetarkan jiwa. Sesungguhnya Allah tidak pernah meninggalkan hamba-Nya dalam keadaan terumbang-ambing. Sekuat mana pun dugaan yang mendatang, pasti ia dapat ditempuh. Allah memberikan setiap dugaan itu sebagai satu cara untuk hamba-Nya mendekati dan kembali kepada-Nya.
 
 
Tidak ada kejayaan yang datang tanpa usaha. Tidak ada kemanisan yang dirasai tanpa melalui kepahitan. Begitu juga dalam setiap kehidupan kita. Kejayaan yang kita kecap hari ini tidak bermakna tanpa kesusahan yang kita alami sebelumnya. Ujian yang Allah timpakan ke atas kita dan kita lalui dengan berfikir positif pasti membuahkan rasa manis setelah pahit yang kita telan dalam mengharungi ujian itu.
 
Allah menjanjikan kemenangan dalam perjuangan hamba-Nya yang memohon pertolongan-Nya. Perjuangan dalam meraih redha-Nya. Mungkin saat kita ditimpa ujian yang berat, kita merasakan bahawa ujian itu meruntuhkan benteng kehidupan kita. Kita terus menjadi lemah dan putus asa tanpa berusaha untuk bangkit semula menghadapi dan menolak sekuat-kuatnya ujian itu ke tepi. Kita lupa bahawa Allah telah terlebih dahulu menjanjikan kita kemenangan kepada hamba-Nya yang berjaya menghadapi setipa dugaan itu dengan tenang dan sabar.
 
Maka, kembalilah kepada-Nya. Sujud dan tataplah janji Allah dalam kalam-Nya. Ingatlah, kegagalan hari ini adalah pencetus kemenangan pada masa akan datang. Sesungguhnya Dia lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.
 
Wallahua'lam.
 
p/s: Moga kemenangan dalam menghadapi setiap dugaan sepanjang tahun ini akan menjadi milik saya. Allah adalah penilai teragung. Manusia hanya hamba yang lemah. Jangan sesekali bersikap takabbur dan riak dengan pangkat yang dikecapi selama ini. Tidak selamanya kita akan berada di atas kerana satu masa kita pasti akan tersungkur juga..
 
~peringatan untuk diriku juga~


Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)