“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Wednesday, December 10, 2014

Terlajak Perahu....

Kadang-kadang kita tidak sedar dalam kehidupan kita seharian ini, kita pernah dan ada menyakiti hati orang lain yang berada di sekeliling kita. Tanpa kita sedar, ada hati yang terluka kerana perbuatan, tutur kata dan tingkah laku kita. Dengan mudahnya kita melupakan setiap kesalahan yang kita lakukan tanpa kita tahu ada hati yang masih lagi terseksa kerana kesalahan kita. Kerana itulah ada bidalan lama yang berbunyi, "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya".

Kisah Paku dan Kesannya...

Suatu ketika seorang ayah melihat anaknya yang sering marah-marah. Makian dan cacian pasti akan terbit daripada mulutnya. Melihatkan kelakuan si anak itu, si ayah memanggil si anak ini pada suatu hari. "Wahai anakku, mengapa kamu sering marah-marah? Apakah yang membuatkan kamu berasa panas hati?", tanya si ayah. Si ayah telah memberikan cadangan supaya si anak ini pergi ke bangsal di belakang rumah mereka apabila berasa marah. Si ayah menyuruh si anak membawa paku dan tukul. Setiap kali si anak telah memarahi atau menyakiti hati seseorang, si ayah menyuruh si anak memaku paku tersebut di papan bangsal itu. "Wahai anakku, sekiranya kamu telah berasa tenang dan boleh berfikiran rasional, kamu cabutlah setiap paku yang telah kamu pakukan itu".

Lalu si anak pun melakukan setiap perkara yang dicadangkan oleh ayahnya. Sehingga setelah si anak telah mampu berfikiran rasional, si anak memberitahu ayahnya dan mencabut kembali setiap paku yang berada di papan bangsal itu. "Anakku, lihatlah apa yang terjadi kepada papan bangsal itu. Walaupun kamu telah mencabut paku itu daripada papan itu, namun kesannya masih tetap ada. Begitulah juga dengan perasaan manusia. Walaupun kamu telah memohon maaf atas kesilapan yang kamu lakukan kerana memarahi mereka yang kamu rasakan bersalah, namun perasaan terluka itu tetap masih berbekas dalam hati mereka."

Tertunduk si anak mendengarkan kata-kata si ayah.

Ingatlah, sekecil mana pun kata-kata kita yang mampu mengguris hati seseorang, luka yang wujud di hati seseorang itu belum tentu sembuh dengan sekali kemaafan kita kerana dia juga manusia seperti kita.

Maka beringatlah, kata-kata itu lebih tajam daripada mata pedang.

Awak, maafkan saya kerana selalu menyakiti hati awak.


Saya dah menyesal...













"Maafkan saya ye.."

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)