“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Monday, December 8, 2014

Terakhir untuk Tahun ini..

Pejam celik..pejam celik..tidak disangka-sangka, 2014 hampir tiba ke penghujung hayatnya. Hanya berbaki 22 hari sahaja lagi tirai 2014 bakal dilabuhkan dan memberikan peluang kepada tahun 2015 bertandang ke dalam hidup kita semua.

Sebenarnya, tahun 2014 ialah tahun tangisan untuk saya. Tahun yang paling mencabar dan tahun yang paling banyak mengguris hati dan perasaan saya sehingga luka yang ada belum sembuh sepenuhnya. Namun, saya terima kelukaan itu semua sebagai satu pengalaman dalam meniti fasa kehidupan seorang manusia.

Pada saya, kita tidak boleh mengharapkan indahnya masa depan seperti indahnya masa yang telah lepas tetapi berdoalah moga masa depan lebih baik daripada masa yang pernah kita lalui sebelum ini. Sesungguhnya tiada siapa yang akan mengetahui apa yang bakal berlaku pada masa depan melainkan Allah s.w.t. Sebagai seorang manusia, perasaan kesal atau ingin kembali ke masa lalu pasti akan terdetik dalam hati walaupun sementara sahaja perasaan itu bertandang. Kadangkala kita terbuai dengan perasaan rindu dan mengenang apa yang pernah kita lalui pada masa yang lalu dan mengharapkan masa yang di hadapan juga akan seindah yang pernah kita hadapi, namun hakikatnya tidak mungkin apa yang telah berlalu itu akan berlaku semula pada masa depan.

Saya mengharapkan sesuatu yang lebih baik pada tahun-tahun hadapan melebihi keindahan yang pernah saya lalui sebelum ini. Biarlah keindahan dalam kehidupan saya sebelum ini saya sematkan dalam kotak kenangan supaya tidak ada satu pun yang terlepas atau terpadam dalam memori. Keindahan akan datang pula akan saya nantikan sentiasa.

Moga ada cahaya yang terang di hadapan..

"Sesungguhnya semalam adalah memori, hari ini ialah realiti, esok ialah misteri.."



Moga dia tahu maksud saya..^__^




Wahai masa depan...^__^

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)