“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Monday, December 29, 2014

Pemergian yang direlakan...

2014 yang bakal ditinggalkan jauh-jauh dari dalam hidup ini..

Ada sesetengah perkara suka dalam 2014, ada juga perkara duka terselit di dalamnya, tetapi saya mengambil keputusan untuk menyemat terus helaian-helaian 2014 yang telah saya bukukan ini. Disematkan ketat-ketat, disimpan dalam kotak dan dibuang jauh-jauh dari dalam kehidupan saya. Biarlah perkara suka itu terbuang sama kerana hanya sekelumit kegembiraan yang menghiasi helaian-helaian itu.

2014 mengajar saya tentang segalanya. Keperitan mewarnai setiap diari kehidupan saya genap setahun ini. Biarlah 2014 pergi sebagaimana perginya semua perkara suka dan duka sepanjang tahun ini.

Pergilah sejauh-jauhnya....





 




Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)