“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Monday, December 1, 2014

Kisah Minggu ini..

"Kompang dipalu..pengantin malu..duduk bersanding tersipu malu"..

Masih terngiang-ngiang paluan kompang dan bau nasi minyak seorang teman yang baru sahaja selamat diijab kabul minggu lepas. Alhamdulillah, Allah pertemukan dia dengan seorang pasangan hidup yang melengkapi kehidupannya setelah beberapa fasa kekecewaan bertandang dalam kamus kehidupannya sebelum ini.

Sebenarnya, inti pati entri kali ini bukan sahaja berkisar kepada kegembiraan saya dan sahabat-sahabat meraikan hari berbahagia teman yang seorang ini, tetapi lebih kepada "pertemuan semula" (reunion) bersama-sama teman-teman lama. Jika diikutkan, teman-teman ini bukanlah satu kelas, satu asrama atau satu bilik, tetapi kami dipertemukan dalam fakulti di universiti yang sama namun berbeza jabatan pengajian. Ukhuwah itu tidak mengenal sesiapa pun. Mereka yang menjalinkan ukuhwah atas nama Allah pasti Dia akan meredhainya. Benar kata-kata itu, saya dan mereka hanya bertemu di fakulti, berbual-bual apabila berjumpa secara tidak dirancang. Namun, kerana teman yang berkahwin ini yang memperkenalkan kami, kami menjadi rapat.

Pertemuan semula antara saya dengan mereka merupakan satu detik indah tahun ini. Setelah beberapa kali kami gagal bertemu kerana kekangan yang menghimpit, akhirnya kami berjumpa semula. Walaupun sibuk dengan urusan hidup masing-masing, tetapi kami semua cuba untuk mencuri sedikit ruang masa yang ada untuk bersama-sama meraikan teman yang seorang ini. Perjalanan yang agak lama sepanjang minggu lepas tidak mematahkan semangat kami untuk meneruskan apa yang telah dirancang. Alhamdulillah, setiap urusan kami dipermudahkan walaupun ada sedikit sebanyak urusan yang mencemburui keakraban kami.

Malam hari Jumaat dan sepanjang hari Sabtu yang lalu, sempurnalah kisah perjalanan hidup seorang teman apabila berjaya bergelar dan memegang gelaran "Puan". Sebagai pengapit tidak bertauliah (bridesmaid), kami menjalankan tugas yang diamanahkan dengan jayanya, walaupun kami hanya duduk menjaga bilik pengantin sepanjang pengantin baru meneruskan resepsi mereka sepanjang hari itu.

Akhir pertemuan kali ini seakan-akan sukar untuk dilepaskan. Entah bila lagi mampu untuk bersua muka kembali kerana saya adalah antara sahabat yang paling sukar untuk bertemu mereka. Walaupun riak wajah mereka sewaktu perpisahan semalam nampak ceria, tetapi nada suara mengatakan sebaliknya. Teman, insha-Allah sekiranya masih punya waktu, saya akan bertemua kalian. Walau berjauhan, kalian tetap dalam hati saya.

Persahabatan atas nama Ilahi pasti tidak bernoktah walau jarak dan masa jadi penghalang.Ukuhwah fillah dai'man abadan abada..

 
peace!!!
bridesmaid tak bertauliah..

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)