“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Tuesday, August 5, 2014

Tidak Seindah Dahulu...

Aidilfitri 2014 tidak berjalan seperti tahun-tahun sebelumnya. Tahun ini temanya "duduk terperuk di dalam rumah tanpa keluar beraya sakan". Semacam je tema tahun ini. Tapi itulah hakikatnya. Keluarga saya tidaklah sebesar mana. Saudara-mara pun sudah kurang menjenguk kami yang merupakan waris tunggal di kampung. Mungkin kerana kebanyakan sepupu saya telah berusia (adik-beradik saya merupakan cucu bongsu dalam keluarga besar sebelah ayah dan mak). Kebetulan saya memang tidak mempunyai kenderaan persendirian untuk beraya atau pergi ke mana-mana sepanjang cuti hari raya baru-baru ini. Kesannya, saya menjadi suri rumah tangga sepenuh masa sepanjang seminggu bercuti di kampung.

Kebosanan saya sepanjang hari raya ini terubat sedikit (secebis sebenarnya) apabila teman-teman baik mengajak saya berjumpa untuk melepaskan kerinduan setelah genap setahun kami tidak bersua muka. Masing-masing menghadap kesibukan bekerja dan belajar sehingga menyebabkan kami hanya bertemu tatkala Aidilfitri menjelma. Maka, tidak hairanlah sekiranya saya katakan kami hanya bertemu apabila genap setahun. Aidilfitri kali ini bilangan kami berkurangan apabila teman bersama ketika dulu telah melayari bahtera rumah tangga. Tiada lagi istilah bergambar dan berselfie seperti tahun-tahun lepas. Kami bertemu dan berbual dalam keadaan penuh kesederhanaan. Berkongsi perasaan dan kisah hati masing-masing. Apabila tinggal bertiga sahaja kini, masing-masing meluahkan apa yang terbuku di hati selama ini. Kisah cinta, tekanan tempat kerja dan persahabatan zaman persekolahan mengisi pertemuan kami sepanjang hari tersebut.

Apabila difikirkan semula, semakin menginjak usia, kemeriahan dan perasaan untuk merasai nikmat bergembira pada hari lebaran semakin lama semakin berkurang. Kadang-kadang pernah terlintas di hati untuk membawa keluarga khususnya mak dan ayah untuk bercuti sahaja ke mana-mana destinasi percutian. Paling menjadi impian saya selepas ini ialah untuk membawa mak ayah mengerjakan umrah tatkala hujung Ramadhan supaya kami dapat merasai keseronokan berhari raya di Tanah Suci.

Apa-apa pun, saya tetap bersyukur kerana masih diberikan kesempatan merasai udara dan helaan nafas sepanjang Syawal tahun ini.

Moga Syawal tahun berikutnya tidak lagi seperti tahun ini. Cukup la tahun ini Aidlifitri saya bertemakan suri rumah tangga yang tiada bersuami ini..huhuhu..

p/s: Tahun ini tiada gambar yang dapat dimuatkan dalam entri ini seperti tahun lepas. Semuanya tidak mahu berselfie..al-maklumlah kata sahabat-sahabat saya, selfie-selfie ni untuk budak-budak..bajet semua dh berusia la..^__^
Macam ni la saya sepanjang raya di rumah..kebosanan..huhuhu..

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)