“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Thursday, July 10, 2014

Nama Atas Nama...

Nama yang tertulis pada diri setiap manusia itu membawa maksud yang sangat signifikan. Benarlah apa yang dikatakan, nama yang baik membawa peribadi yang baik dan begitu juga sebaliknya.
Setiap nama yang diberikan kepada setiap anak Adam itu akan dipanggil ketika talkin, akan disahut namanya ketika persoalan dengan malaikat Munkar dan Nakir. Oleh sebab itulah, pemberian nama yang baik kepada anak-anak amat perlu. Begitu juga apabila ingin menyatakan panggilan manja buat dirinya. Panggilan nama yang singkat itu kadang kala membawa maksud yang tidak baik dan perkara tersebut mungkin mempengaruhi tumbesaran lahiriah dan rohani anak-anak tersebut.

Paling baik, panggillah mereka dengan nama penuh atau nama yang singkat tetapi bermakna. Rasulullah s.a.w juga pernah memanggil ‘Aisyah R.A dengan panggilan manja untuk dirinya tetapi membawa maksud yang sangat indah dan baik. Rasulullah s.a.w memanggil ‘Aisyah dengan nama ‘Aisy dan Humairaa yang bermaksud “si pipi kemerah-merahan”.

Sekiranya nama anak terlalu panjang, jangan terlalu mudah untuk memendekkan nama tersebut kerana diragui kependekan nama itu membawa maksud yang tidak baik atau hina. Sebagai contohnya, masyarakat Melayu terlalu suka untuk memendekkan nama anak-anak untuk memudahkan panggilan. Nama yang baik seperti Hasnah, Zakiah, Ruqaiyyah dipendekkan sehingga hilang maksud nama yang indah tersebut.

Trend masa kini yang terlalu mengikut peredaran semasa menyebabkan kebanyakan nama anak-anak sekarang telah hilang maksud yang baik dan bermakna. Mengapa menyusahkan anak-anak untuk membawa nama tersebut sehingga ke liang lahad? Jangan hanay kerana mengejar glamor dan populariti masa kini, anak-anak menjadi mangsa.

p/s: Oleh sebab nama saya ada kependekkannya, jadi, saya juga tidak terkecuali menerima nasib yang sama walaupun hati tidak begitu mengizinkan..dahulu saya paling tidak suka orang memendekkan nama saya kerana apa yang saya terima sejak lahir, seharusnya itulah yang dipanggil…



Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)