“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Friday, April 4, 2014

Penantian dan Kesetiaan

Kisah Penantian...ya..penantian itu sering dikaitkan dengan penyeksaan. Logik akal manusia memang penantian itu memerlukan satu kesabaran yang tinggi. Kesabaran dan kesetiaan. Berkait rapat antara satu sama lain.

Kisah seorang suami dan isteri. Kisah tentang kesetiaan dan penantian. Diceritakan, seorang lelaki telah jatuh hati dengan seorang wanita dan menyunting wanita itu menjadi suri hatinya. Setelah lama melayari bahtera rumah tangga, si suami telah mendapat tawaran untuk bekerja di luar negara. Dengan perasaan yang berat, si suami terpaksa meninggalkan si isteri di tanah air. Si isteri menerima ketentuan dengan hati terbuka. Si suami mengikat janji bahawa dalam masa beberapa tahun, dia akan membawa si isteri untuk tinggal bersama-sama di sana.

Selang beberapa tahun, si suami tidak memberikan khabar berita. Diam seribu bahasa. Si isteri terus menanti. Ibu dan ayah memaksa si isteri menfailkan fasakh kerana sudah beberapa tahun si suami tidak memberikan nafkhah yang sepatutnya. Namun si isteri tetap setia menanti. Memegang janji si suami. Akhirnya, masuk tahun ke-7, si isteri yang masih berstatus isteri kepada si suami terlihat kelibat seseorang yang amat dikenalinya di sebuah pasar raya. Ya! si suami yang dicintai. Tapi...siapakah di sebelahnya? Perempuan bersama seorang bayi...Bergenang air mata si isteri. Diekori keluarga itu hingga ke rumah. Saat si suami tiada di rumah, si isteri bertemu wanita itu. Seperti yang ditelah dalam hatinya, benarlah itulah si suami yang ditunggu sekian lama. Memungkiri janji yang diikat selama ini. Namun, si isteri tetap menanti dan sentiasa mengetahui perkembangan si suami dari jauh.

Ditakdirkan, si suami mendapat kecelakaan. Menghidap buah pinggang tahap 3 yang memerlukan transfusi buah pinggang. Isteri baharu tidak dapat mendermakan buah pinggang atas faktor ketidaksesuaian. Si isteri yang setia nekad membantu. Allah itu maha Kaya sifatnya. Dijadikan buah pinggang si isteri yang setia amat sesuai. Lalu, berlakulah pemindahan buah pinggang tersebut.

Ajal itu sentiasa pasti. Si isteri yang setia mengehembuskan nafas terakhir seusai pemindahan selesai. Si suami yang curang itu masih tidak mengetahui siapakah penderma yang begitu bermurah hati. Seperti biasa, doktor dan petugas hospital menemui si suami. Ada raut kesedihan pada mata si doktor. Di tangannya tergenggam bungkusan dan surat. Diserahkan kepada si suami.

"Buat abang yang dirindui,
Terima kasih kerana mengajar saya erti kesetiaan dan penantian. Saya masih mengikat janji yang dipatri 7 tahun yang lalu. Namun, Allah menguji saya dengan semua ujian ini.
Abang..
Janji saya tetap saya tunaikan. Abang telah pun membawa saya pergi ke mana-mana jua yang abang jejaki. Jagailah saya sebaik-baiknya sehingga ke helaan nafas terakhir abang. Ini sahaja yang mampu saya lakukan untuk kehidupan abang dunia akhirat. Sehingga saya dikafankan, saya tetap bergelar isteri abang. Setialah pada yang ada itu dan janganlah jadikan dia sebagaimana abang melakukannya terhadap saya. Pakaian ini saya jahit untuk abang pakai sewaktu berhari raya selama 7 tahun abang di sana. Namun, saya tidak langsung punya kesempatan untuk mengirimkannya setelah kita terputus hubungan beberapa tahun yang lalu.

Apa pun yang abang lakukan kepada saya, saya telah memaafkannya. Ampunilah segala dosa dan kesalahan saya sepanjang bergelar isteri.

-Isterimu-

Bercucuran air mata si suami. Dia yang mencurangi isterinya dan tidak pernah mengotakan janji tetapi isterinya yang menyelamatkan nyawa tatkala ambang kematian berada hampir dengannya.

Moral: Penantian dan kesetiaan...hanya yang telus mencintai mampu melakukannya..

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)