“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Wednesday, April 9, 2014

Harapan...

Agak lama saya tidak menulis di sini. Masa saya agak terhad bulan ini dengan tugasan yang datang tanpa henti. Kali ini saya bercerita tentang HARAPAN. Kadang-kadang harapan ini hadir pada saat kita telah putus asa. Ya, inilah yang berlaku. Pernah saya mendengar ada yang mengatakan bahawa jangan terlalu berharap kerana akan sakit akhirnya. Namun, tanpa harapan, setiap impian kita tak akan menjadi kenyataan.

Pengalaman menghadapi sesuatu yang membuatkan saya sering putus harapan dan kemudian harapan itu Allah makbulkan pada saat saya tidak lagi ingin memikirkannya. Sejak bersekolah lagi, itulah yang saya hadapi. Saat sahabat lain telah bergembira kerana mendapat tawaran menyambung pelajaran di sekolah berasrama penuh, saya masih berharap hinggalah satu ketika harapan itu seakan-akan berlalu meninggalkan saya. Pada tika itu, saya telah meletakkan harapan itu jauh dari hati dan minda serta pasrah menerima segala ketentuan yang ditetapkan untuk saya. Dan pada masa itulah juga, harapan itu bertukar menjadi kenyataan. Begitu juga, setiap apa yang terjadi dalam hidup saya sehingga kini. Harapan pada saat akhir tatkala saya telah pasrah menerima takdir Allah untuk hidup saya.

Sehingga entri ini ditulis, saya masih berharap pada satu perkara dalam hidup saya agar menjadi kenyataan. Andai sehingga harapan terakhir itu tidak mungkin menjadi kenyataan, saya akan terima segala-galanya dengan hati terbuka.



Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)