“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Tuesday, February 18, 2014

"Engkau pernah merasai penyesalan atas apa yang telah engkau lakukan?"

"Siapa yang tidak pernah menyesal?"

"Engkau menyesal melepaskan dia? Dan kini dia sudah pun bahagia dengan hidupnya?"

"Aku tidak menyesali apa pun. Sudah tertulis takdir dia mendahului diriku. Adakah perlu aku menyesali qada' dan qadar Ilahi dan meratap pemergian dia? Perlukah aku bersedih sedangkan dia terang-terang telah bahagia?"

"Adakah itu kata yang lahir dari hatimu? Jujurkah engkau akan dirimu?"

"Sahabat, aku tidak akan menyesali jalan yang aku telah pilih. Meninggalkan dia untuk mencari cinta yang aku dambakan."

"Cinta yang engkau dambakan? Walaupun engkau telah tahu dia tidak akan mampu menjadi milikmu? Adakah itu yang engkau namakan cinta?"

"Mungkin engkau belum mengerti soal hati sahabat..Mencintai seseorang bukan bererti memilikinya. Aku pernah merasainya dan aku berpeluang merasai perasaan itu buat kali kedua. Sekiranya mencintai seseorang bermakna kita perlu memilikinya, itu dinamakan mementingkan diri sendiri. Tiada nilai pengorbanan."

"Sahabat, aku diberikan peluang oleh-Nya dan dipertemukan dengan satu perasaan bernama CINTA. Hatiku ditiupkan dengan rasa rindu dan sayang. Itu sudah mencukupi buatku untuk melalui kehidupan masa depan andai tiada jodoh yang tertulis buatku dengan cinta yang aku damba."

La haulawala quwwatailla billah..(tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)