“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Thursday, December 5, 2013

Jawapan Positif dari Allah

Ketika ombak besar membelah pantai dan memusnahkan kapal itu, terdampar seorang lelaki yang hanya tinggal seorang sahaja terselamat. Arus membawanya hingga ke pantai. Kini dirinya tinggal keseorangan di tempat yang sangat asing padanya.

Pemuda itu mula belajar hidup berdikari di kawasan asing itu. Kehidupan yang hanya tinggal sehelai sepinggang dan tiada bekalan makanan cukup menyukarkan dirinya. Nasibnya baik kerana masih diberikan akal fikiran yang waras untuk meneruskan kehidupan. Pelepah-pelepah kelapa dijadikan atap untuk berteduh. Ranting-ranting kayu dibakar untuk mendapatkan haba panas dan memasak air bersih. Makanan hanya berasaskan pucuk kayu, binatang buruan dan ikan di pesisir pantai. Hampir sebulan berkeadaan sedemikian. Setiap malam pemuda itu tidak putus berdoa memohon pertolongan Allah moga ada yang datang singgah di pulau itu.

Suatu hari, ketika si pemuda sedang asyik mencari makanan di hutan pulau itu, dia kehilangan arah. Sesat. Menangis keseorangan si pemuda sambil berkeluh kesah. "Ya Allah! Ujian apa yang telah Engkau berikan ini?" Pada saat itu air mata si pemuda mengalir dengan derasnya. Dengan wajah yang berputus asa, si pemuda mengorak juga langkah untuk mencari jalan keluar.

Namun, tidak disangka-sangka si pemuda berjalan agak jauh ke satu kawasan. Dilihatnya sebuah tempat yang penuh dengan pokok buah-buahan. Terdetik hati si pemuda siapakah yang menanam pokok-pokok ini? SubhanaAllah! rupa-rupanya Allah telah menunjukkan jalan penyelesaian untuknya. Dia kelaparan. Dia kehilangan. Allah mendengar penderitaannya. Allah memberikan si pemuda makanan untuk meneruskan hidup.

Lihatlah!Saat kita putus harapan, Allah sentiasa memberikan jawapan yang positif untuk kita. Sejauh mana kita bersangka buruk kepada ujian Allah, Dia mempunyai rencana yang terbaik untuk hamba-Nya. Dia tidak membebani hamba-Nya ujian melebihi kesanggupannya. Selagi kita tidak berputus asa untuk memohon pertolongan-Nya, selagi itulah pertolongan-Nya itu sentiasa ada.

~Ingatan buat diriku yang terlupa~

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)