“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Tuesday, October 8, 2013

Mimpi vs Realiti

Satu pertanyaan yang berselirat dalam ruang lingkup pemikiran sekarang ni ialah indah ke hidup dalam imaginasi? Walaupun saya dah tahu jawapannya masih lagi fikiran saya mengajukan soalan yang sama.

"tapi sayang hanyalah impian, bulan tak bisa tumbuh di taman..dan apabila mentari datang pulanglah segala kenyataan.." ~farra~

Benar, apabila mentari kembali mengambil alih tugasnya pada siang hari, mimpi indah pada malam itu akan hilang dan kita akan meneruskan kehidupan seperti biasa. Kehidupan realitinya. Imaginasi hanya mimpi. Sukar melunaskan mimpi menjadi kenyataan, lebih-lebih lagi apabila mimpi itu terlalu indah buat kita.

Bertanyalah kepada sesiapa sahaja yang pernah mempunyai mimpi yang terlalu indah ibarat puteri di singgahsana, pernah ke mimpi mereka terlaksana? Jauh panggang dari api. Andai ada pun hanya 1% statistiknya. Mimpi yang indah untuk menanti menjadi kenyataan hanyalah ibarat meletakkan sepohon kaktus di tanah Artik dan menantinya subur seperti suburnya ia di Sahara. Biarlah kita sakit menghadapi kenyataan daripada kita terawang-awang dalam angan-angan kita. Bagi saya, kehidupan realiti saya masih jauh di depan. Banyak dugaan yang menanti saya di sepanjang jalan-jalan hidup saya. Untuk itu, imaginasi tentang kehidupan yang terlalu indah perlu disisipkan di tepi. Mengapa? kerana andai saya masih dalam keindahan mimpi itu, realiti saya akan sakit kerana itu hakikat yang perlu saya hadapi, bukan terus-menerus tenggelam dalam dunia mimpi.

Terima kasih sang bumi kerana masih memasakkan kaki saya supaya tidak lagi saya mendambakan si Mentari yang tidak mungkin saya miliki.
Terima kasih si mentari kerana menyedarkan saya agar tidak lagi merenung rembulan pada malam hari.

Hari semalam hanya kenangan,
Hari esok ialah misteri,
Hari ini ialah kenyataan yang perlu kita hadapi...

Pilihan di tangan kita; mahu pilih realiti atau mimpi? Kesakitan atau ketenangan?

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)