“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Wednesday, July 24, 2013

Bila Takbir Bergema...(ada kaitan ke tajuk ni dengan isi???)

Hari ini dah menjejak ke tanggal 15 Ramadhan. Maknanya tinggal lagi 14 hari kita bakal meninggalkan Ramadhan al-Mubarak buat tahun ni. Masihkah kita semua diberikan kesempatan untuk bertemu Ramadhan pada tahun-tahun akan datang? Nauzubillah..kita tak mampu nak fikirkan tapi tiada salah sekiranya kita mengingati mati sebab bila kita sentiasa ingat akan kematian yang akan tetap kita lalui, kita akan rasa takut untuk membuat maksiat. Betul kan?

Raya tahun ini masih sama seperti dulu bagi saya. Sama? apa yang sama? Pelik? Ler..tak pelik la. Saya masih orang yang sama. Tak bertukar pun jadi superwoman ke, ultraman taro ke, boboiboy ke..hehehehe..Memang masih sama..saya masih bujang, masih bergelar CIK, masih beraya dengan mak ayah dan adik-beradik( tapi tahun ni adik-beradik beraya rumah mentua..huhuhu), masih macam dulu. Ha! ada satu je yang berubah sikit. Sikit je pun. Tak banyak mane la. Perubahannya ialah...jeng..jeng..jeng..hehehehe..

"Saya dah jadi pekerja tetap!"..
 
Bercerita tentang raya..ehm..apa yang seronok ye?..Raya?Raya?..ehm..sedang memerah serebrum dan medula oblongata ni untuk mencurahkan idea. Raya bagi saya biasa je. Mungkin kalau masa zaman kanak-kanak ribena dulu saya sangat suka waktu raya. Sebab boleh pakai baju baru, dapat duit raya, jalan ramai-ramai pergi rumah jiran-jiran. Tapi bila dah meningkat usia yang boleh jadi mak orang ni, saya rasa raya ni bagi saya benda yang biasa. Sebabnya? Sebabnya saya tak ada sesiapa yang saya nak raikan bersama. Faham kan maksud saya? Maksudnya kalau orang bekerluarga tu lain la, keterujaan untuk beli pakaian suami/isteri dan anak-anak dan hias rumah kalau ada tetamu datang dah jadi kemestian. Saya pula kalau tak ada baju raya pun tak jadi masalah rasanya. Cuma tradisi keluarga saya, baju raya tu wajib dipakai untuk ke masjid bagi menunaikan solat sunat Aidilfitri. Jadinya, keterujaan tu akan hadir bila saya terasa nak meraikan keluarga saya dengan gaji yang saya terima.
Selamat Hari Raya semua!!!! 0-0 yek!
 
Makanya, bagi saya raya tu akan jadi seronok bila semua ahli keluarga saya berkumpul. Riuh rendah rumah pusaka mak ayah saya di kampung bila 2 heroin besar dan 1 heroin yang sedang membesar tu ada di rumah. Saya juga tak kurang jadi kanak-kanak masa tu nanti. Saya tetap akan begini sampai masa keterujaan tu datang. Teringin nak rasa teruja bila tunang ke, bakal suami ke datang rumah bawa family beraya di rumah saya..hehehe..kenapa tiba-tiba jadi mengada-ngada sangat ni? kata saya dalam hati..huhuhuhu...takdelah, saya gurau je.
 
Kesimpulannya, teruja ke, tak teruja ke, biasa atau tak ke semua tu lahir dari hati masing-masing. Tak boleh nak kata secara keseluruhan. Kena tengok pada skop yang lebih luas juga. Ini skop pandangan saya. Pandangan orang lain saya kurang pasti.
 
Apa-apa pun tunggu jela raya tahun ni. Nanti saya akan tulis entri lain pula. Selamat berpuasa semua!! ^__^V

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)