“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Friday, April 11, 2014

Jom Teladani Sau'dah...

Tadi mendengar ceramah di rancangan Al-Hidayah..
Saudah binti Zam'ah..antara isteri Rasulullah s.a.w. Tersentuh hati apabila mendengar kisah hidup beliau. Beliau merupakan seorang yang berperwatakan periang dan ceria. Diceritakan pada satu ketika, Rasulullah s.a.w sujud terlalu lama ketika mengimamkan solat bersama-sama Saudah. Oleh sebab sujud baginda terlalu lama, Saudah telah berkata kepada baginda, "Ya Rasulullah, andai aku tidak menutup hidungku ini, nescaya akan mengalir dengan banyaknya darah di hidungku"..Rasulullah s.a.w secara tiba-tiba tertawa sehingga terlihat keseluruhan gigi baginda. Rasulullah s.a.w amat senang hati apabila bersama-sama dengan isteri baginda Saudah binti Zam'ah.

Pengajaran: Isteri yang cerdik dan solehah adalah penyejuk mata si suami, penawar hati dan penajam fikiran. Biarlah kita menjadi isteri yang menyenangkan hati suami dan pengubat derita serta tekanannya.

p/s: saya masih sendiri..belum berdua..

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)