“Katakanlah, sekiranya lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, maka akan habislah air di lautan itu sebelum habis ditulis kalimah-kalimah Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.” (QS. Al Kahfi: 109)



Saturday, October 24, 2009

Masam Manis Potret Kehidupan

kadang2 rasa manusia ni pelik...tak pernah puas dengan apa yang ada....tak pernah cukup dengan apa yang dimiliki....
mengapa semua ni berlaku???jawapannya mudah je..manusia ni bernafsu..nafsu yang menyebabkan mereka tak pernah berasa puas dengan apa yang ada di depan mata...
lihat jela orang kaya(tapi bukan semua la)..dah ada harta berbillion2 ringgit tapi masih nak kejar harta lagi..kalau harta tu disedekahkan setengah pada orang yang memerlukan bagus la jugak..ini tak, kedekut bukan main..macam harta tu kena tanam sekali je dengan jasad yang dah tak bernyawa tu..
ehm..manusia2...nak cakap lebih2 pun tak boleh sebab saya pun manusia jugak..cuma apa yang saya mampu hanya menasihati sesama manusia...mana yang boleh terima tu berubah la...

Tinta Sang Pujangga

"Jadilah matahari yang menyinari bumi untuk memberikan
kehangatan, hujan yang memberikan kesejukan, pelangi yang mencurahkan keceriaan...."


Daripada Abdullah bin 'Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w telah bersabda, "sampaikanlah walau sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil sesuatu daripada bani Israel (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas namaku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka. (Riwayat Al-Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Hibban)